Cu tot respectul, dar, uneori, dicernământul părintelui Eftimie Mitra cam SCÂRȚÂIE

Am citit cu surprindere următorul articol de pe Astradrom:

Mitingul de protest impotriva ierarhilor care au apostaziat in Creta nu ajuta Bisericii Ortodoxe. Cine sunt organizatorii si ce scopuri au?

A aparut recent stirea ca un monah l-a blestemat pe patriarhul Daniel si pe ierarhii care au cedat semnand documentele ecumeniste in Creta. Pe facebook s-a creat o retea de chemare la protest in care este folosit numele parintelui Iustin Parvu. L-am contactat telefonic pe parintele Eftimie Mitra, unul dintre cei care s-a pronuntat public impotriva oficializarii ecumenismului in Creta, intrebandu-l despre evenimentul anuntat:


Ati aflat ca se pregateste un miting de protest prin care se condamna decretarea oficiala a ereziei ecumeniste din Creta?
-Am primit si eu cateva mesaje pe telefon in care se anunta asa ceva. Dar de ce intrebi? Era un numar necunoscut, tu mi-ai trimis?

-Nu eu am trimis, dar vroiam sa va intreb, noi ce sa facem? 
-Sa stati in banca voastra. Cine organizeaza? Ce scopuri au? Ii cunosti pe organizatori?

Nu-i cunoastem. Dar stirea a aparut si la televizor. 
-Mai fratilor, nu mergeti. Organizatorii care nu-si dau numele sunt niste anonimi care ori cauta tulburare, ori isi revarsa tulburarea din ei prin fel de fel de subiecte, ori au interesul sa compromita pe cei ce s-au impotrivit fata de talharia din Creta, pentru a da impresia ca sunt niste turbulenti. Chestiunea din Creta nu se combate in strada, ci in cuvant. Cuvantul vostru trebuie sa rasune cu putere si sa fie bine argumentat. Nu vedeti ca pana acum ecumenistii nu au venit cu nici un argument teologic prin care sa sustina compromisul facut de cei care au semnat? De ce? Pentru ca ei nu au argumente teologice. Ei spun ca sunteti niste razvratiti sau fundamentalisti, retrograzi sau fanatici si tot felul de expresii sub care sa-si ascunda inselarea in care se afla. Nici un argument teologic, ci doar abureli arhieresti prin care sa ne duca cu zaharelul sa ne faca sa credem ca acolo nu s-a schimbat nimic. Abia asteapta sa faceti o miscare gresita, sa faceti un gest de genul asta si sa va puna o eticheta prin care voi sa nu fiti crezuti cu toate ca aveti dreptate in ce spuneti. Eu zic sa nu mergeti acolo, ori e o cursa, ori e un exces de zel fara discernamant. Cu atat mai mult ca se ascund sub anonimat.


Dar pagina de facebook care a pornit actiunea poarta numele parintelui Iustin Parvu. Se numeste „Sfantul Parinte Iustin Parvu”.
Asa pot si eu sa fac un cont pe facebook cu numele lui Nicolae Ceausescu, dar asta nu inseamna ca fostul presedinte care acum nu mai e in viata ar fi deacord cu ce scriu eu pe pagina respectiva. Asa e si cu astia. Se folosesc de numele parintelui Iustin in mod necuviincios. Nu cred ca parintele Iustin ar fi fost de acord cu asa ceva. Parintele Iustin, asemenea parintelui Calciu Dumitreasa, sau alti marturisitori din inchisori au luptat in cuvant nu in strada asa cum lupta partidele intre ele. Fac demonstratii sa dea jos pe unul sau altul care le e incomod. Oamenii ies sau nu ies in strada in functie de cum recepteaza anumite mesaje sau slogane manipulatoare asa cum a fost recent mesajul de la Bucuresti cand unii masoni s-au folosit de victimele din clubul Colectiv ca sa isi rezolve probleme politice sau chiar impotriva Bisericii Nationale. Aia au avut un scop. Punct ochit, punct lovit. Asa fac ei, dar noi nu trebuie sa facem asa. Lupta noastra trebuie sa fie teologica, patristica, canonica. Totul trebuie facut canonic asa cum faceau Sfintii Parinti si nu dupa modelele lumesti. De aceea iti recomand si tie si la toti sa ignorati acele mesaje. Lupta noastra trebuie sa fie in Biserica, nu in strada. Asa faceau Sfintii Parinti. 

Dar oprirea pomenirii este canonica. Sunt unii parinti din Moldova care au intrerupt pomenirea ierarhului locului pentru ca a semnat documentul ecumenist in Creta.
-Da, este canonica. E o masura radicala, dar e canonica.

Sunt unii care spun ca oprirea pomenirii ierarhului care a acceptat ecumenismul in mod oficial ar fi ruptura de Biserica. Prin semnatura lor au acceptat ecumenismul in mod oficial. Nu?
-Da. Asa este, au acceptat erezia ecumenista in mod oficial. In fata lui Dumnezeu ei vor raspunde pentru ce fac ei, iar noi pentru ce facem noi. Chestia cu despartirea de Biserica nu are nici o argumentatie. E o vorba aruncata asa pentru a convinge pe altii sa taca. Ce sa zica si ei altceva. Daca nu au argumente teologice spun ca acestia sunt rupti sau despartiti de Biserica. Asta nu are cum sa stea in picioare pentru ca eu au ramas in Biserica Ortodoxa. Nu au trecut la schismatici sau la secte. Culmea ca in Creta sectele si schismele sunt recunoscute ca „Biserici”, iar in cazul celor care intrerup pomenirea ii considera rupti de Biserica. E o contradictie flagranta. Ei si-au asumat cu curaj gestul lor. E o forma de marturisire mai radicala, dar canonica. Nu s-au rupt de Biserica.

Patriarhul Daniel a semnat. A cazut si el in inselare?
A semnat un document compromitator. Asta nu inseamna ca trebuie sa-l blestemam. E putin exagerat. prin asta nu facem altceva decat sa creem o prapastie care nu-si are rostul. Am mai spus mai omule, nu intelegi? Lupta noastra trebuie sa fie teologica, nu in strada sau cu blesteme. Nu sustin asa ceva. Intr-adevar ca patriarhul a gresit, dar lucrurile se pot indrepta. Traiesc cu convingerea ca la sinodul din toamna asta din Bucuresti, Biserica Romaniei va repara gresala facuta in Creta. Daca nu o vor face inseamna ca nu sunt sinceri cu ei insisi, cu propria lor constiinta, si nici cu noi. 

Dar iesirea in strada nu ar fi tot o forma de marturisire radicala?
Nu. E o forma lumeasca si necanonica. Nu-si are rostul. Aprob pe cei care se lupta sa mai salveze ceva din ce s-a pierdut in Creta, dar nu aprob iesirile in strada si excesul de zel care duce la discreditarea unor persoane si tulburare inutila. Marturisirea poate fi facuta, cel putin momentan, prin scrisori, semnaturi sau alte forme in care sa se atraga atentia din punct de vedere teologic asupra lucrurilor si prin care cel ce vrea sa marturiseasca sa isi asume responsabilitatea pentru ceea ce face si spune.

Putem posta pe blogul nostru discutia noastra?
Daca credeti ca va foloseste, puteti. Asta este. 


(Textul de mai sus este reproducerea unei convorbiri telefonice inregistrate.)

Sursa: astradrom-filiala-bihor.blogspot.ro 

Zice părintele Efitimie Mitra, întrebat fiind: 
Dar iesirea in strada nu ar fi tot o forma de marturisire radicala?
Nu. E o forma lumeasca si necanonica. Nu-si are rostul. Aprob pe cei care se lupta sa mai salveze ceva din ce s-a pierdut in Creta, dar nu aprob iesirile in strada si excesul de zel care duce la discreditarea unor persoane si tulburare inutila. Marturisirea poate fi facuta, cel putin momentan, prin scrisori, semnaturi sau alte forme in care sa se atraga atentia din punct de vedere teologic asupra lucrurilor si prin care cel ce vrea sa marturiseasca sa isi asume responsabilitatea pentru ceea ce face si spune.
Reproduc aici comentariul pe care l-am scris pe respectivul blog, dacă îl vor aproba: 
Dar marturisirea in strada a credintei de catre mucenici, tot necanonica era??
Dar actiunile populatiei din Constantinopol, dupa sinodul de la Ferara-Florenta, cand au cerut socoteala episcopilor tradatori, tot necanonica era??
Dar scandarile credinciosilor greci impotriva episcopilor tradatori din Creta, tot necanonice sunt??
Numai noi, romanii trebuie sa stam cumintei in banca noastra?
Numai poporul roman n-are dreptul sa spuna nimic, chiar daca nu sintetizeaza prea bine dogma ortodoxa in scandarile lor (lui)?
Organizatorii, anonimi sau nu, s-au vazut la acel mic protest. Nu s-a ascuns nimeni.
Eu cred ca romanii ortodocsi au dreptul sa-si apere credinta chiar si in strada, indiferent daca sunt bine documentati dogmatic sau nu. Ei una stiu: ierarhii din BOR au tradat Ortodoxia in Creta si trebuie sa se dezica de semnaturile lor pentru a mai putea avea credibilitate in fata credinciosilor.
Și mai zice pr. Mitra mai sus: 
Lupta noastra trebuie sa fie teologica, nu in strada sau cu blesteme. Nu sustin asa ceva. Intr-adevar ca patriarhul a gresit, dar lucrurile se pot indrepta. Traiesc cu convingerea ca la sinodul din toamna asta din Bucuresti, Biserica Romaniei va repara gresala facuta in Creta. Daca nu o vor face inseamna ca nu sunt sinceri cu ei insisi, cu propria lor constiinta, si nici cu noi. 
Dar oare cei care recunosc ereziile drept biserici, chiar într-o formă disimulată sau vicleană, nu se blesteamă singuri? Ierarhii din delegația BOR, din Creta nu se pun singuri sub anatemele Sfinților Părinți? Ce contează că i-a anatemizat un simplu monah sau niște simpli credincioși? 
Că se vor îndrepta lucrurile la sinodul BOR din toamnă… bine ar fi. Să dea Dumnezeu. Dar mă cam îndoiesc că vor fi episcopii noștri așa de viteji să recunoască semnăturile trădătoare, cu atât mai mult cu cât unii chiar nu realizeaza că au greșit: 
Protestatarii de la Patriarhie i-au cerut socotelea episcopului Varlaam Ploieșteanul în privința semnăturii din Creta 
Mitropolitul Teofan luat la întrebări de credincioșii antiecumeniști. Ca de obicei, a dat răspunsuri evazive și viclene
Anunțuri

11 gânduri despre „Cu tot respectul, dar, uneori, dicernământul părintelui Eftimie Mitra cam SCÂRȚÂIE

  1. Dupa aceiasi judecata, si procesiunile in strada cu sf. moaste sau icoane tot o marturisire radicala a ortodoxiei sunt; purtarea crucii in public tot neoranduiala e. Hai sa tacem toti, ca sa nu-i suparam pe eretici! Mai ganditi-va, parinte!

    Apreciază

  2. parinte eftimie,
    marturisirea este grea,este ca esenta taioasa si radicala,nu „filosofica”,amabila si artistica.
    frata ta nu te impiedica in sireturi,ortodoxia nu este corect-politic(decat daa prin excelenta am trai intr-un stat crestin,..)
    unii ne explica nevoia,chipurile, de „tactici” evazive,de discursuri si lupte n fraza „frumoase.
    asta este clar boala,nu credinta.
    mai ales in ziua de azi.
    tot comfortul,bat-o vina,frica de marturisire,frica de a iesi in fata,de parca Hristos nu asta a facut,si nu asta este ,de fapt esenta preotiei.
    parinte,cine nu marturiseste pe hristos in fata lumii…

    dar cum trebuie,”corect” marturisit? asa,sa nu deranjampe nimeni?
    asta nu e marturisire.
    erezile se combat cu putere,jertfelnic,altfel,cedezi azi,cedezi maine….si mori asa.
    politicos.

    Apreciază

  3. din spovedania recenta a unui monah:”parinte,mirenii au ajuns deznadajduiti,se simt tradati si parasiti de noi,care ar trebui sa ne ridicam acum,au ajuns sa se certe,sa injure,sa blesteme,dar nu sunt de vina ei,noi suntem,noi,cei din monahism,clerul,noi,ma rog la Dumnezeu sa ii rerte si sa ii acopere,e vina noastra”

    Apreciază

    • Parintele asta Eftimie e mare marturisitor si el ce sa zic?el ce masura a luat impotriva acestui Sinod?inafara de articole si sfaturi nu face nimic,ba mai.incurca si pe altii care vor sa marturiseasca.Eu stiu ca el apartine de P.S Gurie,nu am vazut nici o scrisoare adresata lui Gurie..Mie personal.mi se pare ca Eftimie asta se cam baga peste tot ca musca in lapte,vrea sa devina vedeta si nu stie cum

      Apreciază

    • Mare marturisitor e Eftimie asta,maturiseste mai mult ce fac altii ,da el ce face ?Vedeti asta ma doare ca il loc sa imdemne oamenii la unitate,sa mearga la miting,sa nu stea indiferenti,el se contrazice pe el.El una zice alta face,fapte nu vorbe Parinte Eftimie.Suntem satui de teorie,sa vedem practica.

      Apreciază

  4. Totul depinde de ceea ce va cere multimea. Cu siguranta, multimea ar gresi daca ar huli strigand TRADATORILOR, ANATEMA si altele asemenea, comportament ce ar fi cu mult sub demnitatea de ortodox.
    In schimb, ar fi foarte bine, daca multimea se va solidariza in numele Simbolului de Credinta niceo-constantinopolitan pentru a cere respectarea, in toata lumea, subliniez IN TOATA LUMEA, a Poruncii din Psalmul 109, care prevede o singura randuiala pentru preotia Mantuitorului, randuiala cu paine si vin, zisa a lui Melchisedec. Dar daca Dumnezeu a poruncit o randuiala, atunci ea este una si numai una.
    Acesta este si motivul pentru care Insusi Iisus trimite la Psalmul 109, atunci cand se refera la Planul Mantuirii noastre intrebandu-i pe farisei al cui fiu este Cristosul (Mt.22,42-46 sau Lc.20,41-44)

    Apreciază

    • Pentru tine ereticule HRISTOS NU ESTE ORTHODOX.
      Asa cum si BISERICA LUI HRISTOS pentru tine nu este UNA SFANTA SOBORNiCA si Apostolica BISERICA .
      Asculta mai hulitorule de lege noua intru HRISTOS SI INTRU ORTHODOXIE
      Randuiala lui Melchisedec a fost pina la venirea lui MESIA ADICA HRISTOS MANTUITORUL CEL PROMIS de INSASI DUMNEZEU poporului evreu ca RASCUMPARATOR prin Isaia Proorocul
      Iata FECIOARA va lua in pantece si va naste Fiu si Numele Lui este Emanuel care se talcuieste Cu noi este DUMNEZEU has El Este MESIA adica HRISTOS care va pastori toate neamurile pamantului cu toiagul sau de fier …
      PIATRA DIN CAPUL UNGHIULUI PE CARE STA ZIDARIA ARATA CLAR SI RASPICAT
      HRISTOS ESTE ORTHODOX IAR RANDUIALA NOUA ESTE CEA A SFINTEI IMPARTASANII CU TRUPUL SI SINGELE SAU PRIN SFINTELE TAINE ALE BISERICII ORTHODOXE CEA PASTRATOARE A ADEVARULUI CURAT NUMITA UNA SFANTA SOBORNICA SI APOSTOLICA BISERICA.
      INTRAREA IN BISERICA LUI HRISTOS SE FACE PRIN BOTEZUL ORTHODOX CEL ADEVARAT PRIN CUFUNDARE DE 3 ORI IN APA IN NUMELE PREA SFINTEI TREIMI TATAL FIUL SI DUHUL SFANT SI INTARIT DE BOTEZUL DE FOC PRIN
      PECETEA DUHULUI SFANT ,
      -CUMINECAREA CU SFINTELE TAINE
      ADICA UNIREA CU HRISTOS ESTE ORTHODOX
      si MIRUNGEREA CU SFANTUL SI MARELE MIR.
      Amin .

      Apreciază

    • Sfântul Cuvios Mucenic Cosma Etolianul (1779)

      “Noi avem o porunca ce spune sa anatematizam pe oricine adauga sau nu crede în ceva mic din cele pe care le-au legiuit Parintii Bisericii noastre.”

      –-
      Sf Amonie şi Donat 4 septembrie
      “Creştini suntem, şi nu vom jertfi; ci anatema să fii tu şi zeii
      tăi”.
      –-

      Sf. Nichifor Mărturisitorul: „Îi anatemizez pe cei care au lepădat
      predania sfinţilor, alipindu-se de învăţăturile cele pervertite şi
      aducătoare de moarte, şi care au îndrăznit să semene neghină pe
      ogorul credinţei ortodoxe, şi pe toţi cei ce-i urmează, ca pe o
      ocară a Bisericii lui Hristos, mă scârbesc de ei şi îi anatemizez”.
      –-

      Pr Augustin
      Creştinii laici pot încă să afurisească sinoade locale şi ecumenice,
      când sinoadele acestea nu exprimă adevărul Credinţei Ortodoxe.
      ______

      Sf Fotie : „Care dintre sfintii si vestitii nostri Parinti a spus ca Duhul purcede de la Fiul? Care Sinod a sprijinit si a evidentiat aceasta prin marturisirile ecumenice? Dimpotriva, ce adunare de preoti si arhierei, de Dumnezeu reunita, nu a condamnat, prin insuflarea Duhului Preasfint, aceasta idee chiar inainte de a aparea? Caci acestia, initiati potrivit mistagogiei Stapinului, propovaduiau cu voce limpede si tare ca Duhul Tatalui de la Tatal purcede. Mai mult, pe cei ce nu gindeau astfel ii dadeau anatemei ca pe niste ofensatori ai Bisericii universale si apostolice. Din vremuri vechi vazind dinainte, cu ochi profetici, aceasta rea evlavie, recent aparuta, au condamnat-o si in scris, si cu cuvintul, si cu gindul, laolalta cu apostazia multipla care a precedat-o.” (Mistagogia Duhului Sfint, 5)
      ______

      Sf. Maxim Marturisitorul
      – Anatema asupra lui Origen şi a dogmelor lui şi a oricui gândeşte ca el!
      ______________
      Papa Damasus I : ” Fiindcă după Sinodul de la Niceea s-a ivit rătăcirea încât unii cuteazau cu gură spurcată să spună că Duhul Sfânt a fost făcut prin Fiul, ….Dacă nu spune cineva că Duhul Sfânt e în chip adevărat și propiu din Tatăl ca și Fiul, din fiinţa dumnezeiască și Dumnezeu adevărat, să fie anatema!”
      ––––-

      Sfantul Sofronie al Ierusalimului : ” Ca sa spun, intr-un singur cuvant,eu aprob si imbratisez toate cate aproba sfanta noastra Biserica soborniceasca si ,iarasi, le resping,le anatematizez si socotesc ca sunt de dispretuit toate cate le-a dovedit ea,in atotintelepciunea ei, ca trebuie respinse cu groaza, si pe cele pe care ea le socoteste dusmanoase credintei noastre,nu numai cartuliile si micile cuvantari,ci si invataturile luptatoare impotriva lui Dumnezeu, si cele scrise pe alaturi de adevar,in acelasi timp resping si anatematizez si persoanele eretice,de trista amintire,care au fosr urzitoarele ereziilor”.

      Sf Sofronie al Ierusalimului : Noi nu recunoastem insa ca sunt trei dumnezei….pe cel care are astfel de cunoastere,sau cugeta,sau stie acesta,il dam anatemei.
      ––-
      Sinaxar 2003, 30 Noiembrie Sfântul Părinte Frumențiu episcopul Indiei pag.157 coloana 2 sus : …iar pe alții îi da Satanei. După cum a făcut apostolul, care zice : «Dați-l pe el Satanei spre pierzarea trupului, ca să se mântuiască duhul lui».
      ––
      Pag.164 coloana 2 mijloc, 5 Decembrie Sfântul Mucenic Anastasie : iar pe idolii voștri și pe cei ce se închină lor îi dau anatemei și-i urăsc
      ––-

      oarecare Mirax, 11 Decembrie
      Pag.175 colana 1 sus : și vă dau anatemei și pe voi și credinta voastra».
      ––
      Pag.177 coloana 1 sus, 12 Decembrie Sf.Alexandru arhiepiscopul Ierusalimului : și a dat anatemei cu glas plin de îndrăznire pe cei ce cinstesc pe idoli.
      ––
      Pag.200 coloana 2 jos , 26 Decembrie, Sf.Eftimie Mărturisotorul , episcopul Sardelor( doi împărați anatemizați ): l-a dat anatemei pe împărat…. „strigând : «Dacă cineva nu se închină Domnului nostru Iisus Hristos zugrăvit în icoană, anatema să fie».
      ––
      Pag. 248 coloana 1 jos , 29 ianuarie,

      Sf. Mc. Silvan episcopul, Luca diaconul și Mochie citețul : și că dădeau anatemei pe slujitorii idolilor
      ––

      Sf.Ioan Damaschin :
      Hristos n-a dat împăraților puterea de a dezlega și a lega, ci Apostolilor și urmașilor acestora, păstorilor și didascalilor. Chiar dacă înger, spune Apostolul Pavel, vă va vesti altceva decât ceea ce ați primit…și voi tăcea restul versetului deoarece voim să cruțăm pe cei care nădăjduim că se vor întoarce.Dar dacă vom vedea că se încăpățânează, lucru pe care ne rugăm să nu-l dea Dumnezeu, atunci vom pronunța și restul versetului. Dar mai bine să nu se întâmple aceasta.

      Sfântul Ioan Damaschin pag.103 : De asemeni, dacă cineva va îndumnezeii icoana oamenilor sau a zburătoarelor sau a târâtoarelor sau a altei zidiri, îl anatematizăm.

      Pag.134; 11. Unde ai găsit, în chip precis și cuvânt cu cuvânt, în vechiul Testament sau în Evanghelii, numele Treimii sau cuvintele: de aceeași ființă sau o singură fire a Dumnezeirii sau trei ipostasuri sau un singur ipostas al lui Hristos sau două firi? Dar pentru că Sfinții Părinți le-au hotărât pe acestea din cuvintele echivalente, care se găsesc în Scriptură, le primim; iar pe cei care nu le primesc îi anatematizăm.

      ––

      Episcopul Ambrozie a zis:….Anatema să fie cel ce nu-și explică limpede credința.Toți episcopii au zis : Anatema să fie.

      Fiul lui Dumnezeu este Dumnezeu adevărat….
      Fiul Unul-Născut al lui Dumnezeu este Dumnezeu adevărat…Cel ce nu mărturisește aceasta este pe drept condamnat și prin aceasta te acuz, chiar dacă tăgăduiești în glumă adevărul.

      ––-

      ROCOR : „Anatema celor ce se ridică împotriva Bisericii Ortodoxe şi susţin că Biserica s-a împărţit în aşa zise ramificaţii ce diferă una de alta după doctrină şi moduri de viaţă, sau că Biserica nu a existat în chip văzut, ci se va constitui abia în viitor când toate ramificaţiile sau părţile sau confesiunile şi chiar toate religiile se vor uni într-un singur trup! Anatema şi celor care nu deosebesc Preoţia şi Tainele Bisericii de preoţia şi tainele ereticilor, şi afirmă că botezul şi euharistia ereticilor pot mântui. Anatema şi celor ce au legături cu ereticii sau susţin, propovăduiesc şi iau apărarea ereziei ecumeniste a acestora, sub pretextul pretinsei dragoste frăţeşti sau a presupusei uniri a creştinilor despărţiţi”.
      ––
      Sa ne pazim sa nu cadem in anathema Sfintilor Parinti de la Sinodul general (1166):

      „Cei ce nu înteleg corect cuvintele sfintilor Dascali ai Bisericii lui Dumnezeu, si încearca sa rastalmaceasca si sa întoarca (întelesul) celor zise în acestea limpede si lamurit prin harul Sfantului Duh, sa fie anathema. ”

      –-

      sinaxar pag 475 colana 2 sus

      Sfinții zece Mucenici, care au mărturisit ptr sfânta icoana a Mântuitorului și Dumnezeului nostru Iisus Hristos…Iulian, Marchian, Ioan, Iacov, Alexie, Dimitrie, Fotie, Petru, Leontie și Maria Patrichia…și au anatematizat și au blestemat pe împărat.

      ––

      Sinaxar pag.517, coloana 2 mijloc , Duminica Întâia a Postului Mare, Împărăteasa Teodora : „Împărăteasa…spunând: Să fie anatema toți cei care nu se închină și nu sărută icoanele, nu ca pe un Dumnezeu, ci ca pe niște chipuri ale acelora care au iubit pe Dumnezeu!

      ––
      Sf Grigorie Palamas Pag 263 Și totuși, dacă am permite să fie determinate cele ce au fost teologhisite nedeterminat de către sfinți, atunci aceasta ar putea fi și modificat cu ușurință de către oricine ar dori însă de îndată acesta, dacă nu se pocaiește, va fi supus anatemei, căci se spune „dacă cineva propovăduiește o altă evanghelie decât cea pe care v-am propovăduit-o noi, să fie anatema”(Gal.1,8).

      ––

      Sf. Ioan Gură de Aur: „chiar dacă ceva puţin însemnat vor binevesti ce nu se potriveşte cu ce am binevestit noi, să fie anatema!” (Sf. Ioan Gură de Aur – Tâlcuire la Epistola către Galateni)

      Apreciază

    • Administratorul cui? Daca e vorba despre mine, numele meu de botez e trecut aici.
      Vad ca dumneata nu-ti dai numele!

      PS:
      Si cum e? Pana la urma „Biserica Romaniei”, cum zicea parintele Eftimie Mitra, a reparat greseala din Creta la sinodul din toamna??
      S-a vazut clar ca nu! Si atunci cine a avut dreptate? El sau eu, care ma indoiam ca se vor dezice de hotararile din Creta si de propriile semnaturi?

      Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s