Comunicat eretic al Sinodului BOR despre atitudinea românilor antiecumeniști față de sinodul din Creta

Imagini pentru sinodul bor imagini

Am scris in titlu cuvântul „eretic„ întrucât Sinodul BOR susține în continuare ecumenismul, deciziile eretice din Creta și dialogurile sterile cu ereticii.

Comunicat: Orice lămurire privind credinţa trebuie făcută în comuniune bisericească, nu în dezbinare

Redăm mai jos poziția Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române referitoare la evoluțiile recente din România privind receptarea Sfântului și Marelui Sinod al Bisericii Ortodoxe (Creta, 2016):

În cadrul ședinței de lucru a Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, reunit sub președinția Preafericitului Părinte Patriarh Daniel, în data de 16 decembrie 2016, în Sala Sinodală din Reședința Patriarhală, s-a luat act cu mâhnire de evoluția recentă în România a reacțiilor negative referitoare la receptarea Sfântului și Marelui Sinod al Bisericii Ortodoxe (Creta, 2016).

Patriarhia Română a subliniat în mai multe rânduri faptul că Sinodul din Creta nu a formulat dogme noi, ci a mărturisit că Biserica Ortodoxă este Biserica Una, Sfânta, Sobornicească și Apostolească a lui Hristos” și a îndemnat constant la păstrarea păcii şi unității Bisericii cu toată responsabilitatea, cunoscut fiind cuvântul Sfântului Ioan Gură de Aur care spune că nimic nu poate supăra mai mult pe Dumnezeu decât dezbinarea Bisericii! Chiar de am săvârși mii de lucruri bune, noi cei care sfărâmăm pleroma bisericească nu suntem mai puțini vrednici de pedeapsădecât cei care au răstignit Trupul Său!” (Sfântul Ioan Gură de Aur, Omilii la Epistola către Efeseni, 11, PG 62, 85).

Cu toate acestea, constatăm cu durere în suflet că, în mod pătimaş și dăunător, unele persoane răzvrătite au indus în eroare pe unii clerici şi credincioși afirmând în mod fals şi denigrator că Sinodul din Creta ar fi proclamat ecumenismul ca dogmă de credință, iar unii clerici, crezând acest neadevăr, au întrerupt în mod necanonic pomenirea ierarhului lor, tulburând pacea şi unitatea Bisericii, prin atitudinea lor dezbinătoare.

Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a subliniat faptul că nici Sinodul din Creta şi niciun alt Sinod ortodox nu au declarat ecumenismul ca fiind dogmă de credință, după cum niciun Sinod ortodox canonic nu a declarat vreodatăecumenismul ca fiind „panerezie”. Prin urmare, acuzațiile aduse de contestatarii Sinodului din Creta sunt injuste, iresponsabile și dăunătoare pentru unitatea Bisericii.

Din punct de vedere ortodox, ecumenismul lucid nu este o nouă dogmă de credinţă, ci o atitudine spirituală de dialog și cooperare între creștini, în locul polemicii pline de ură confesională și al confruntării violente, care s-au manifestat secole de-a rândul în istoria creștinismului. Mișcarea ecumenică s-a născut, la începutul secolului 20, când misionarii creștini occidentali predicau Evanghelia iubirii necreștinilor din Africa şi Asia, în timp ce creștinii erau dezbinați în multe confesiuni creștine antagoniste, care se urau şi se contestau reciproc, atitudinea acestora nefiind o mărturie misionară pozitivă în fața altor religii și nici în fața societății civile. Participând la această mișcare de dialog între creștinii de confesiuni diferite, Biserica Ortodoxă a considerat însă că refacerea unității creștinilor neortodocși dezbinați între ei de-a lungul timpului se poate realizanumai pe baza credinței Bisericii nedespărțite a lui Hristos, care este Biserica Ortodoxă, cea Una, Sfântă, Sobornicească și Apostolească, pe care o mărturisim în Crezul ortodox (niceo-constantinopolitan).

În acest sens, Biserica Ortodoxă consideră că aduce în dialog cu alți creștini tocmaimărturia Bisericii celei Una a lui Hristos, de care aceştia s-au despărțit în timp prin deviere de la credinţa ortodoxă. Desigur, niciun creștin ortodox nu este obligat să dialogheze sau să coopereze cu alți creștini dacă are teamăcăși pierde credința ortodoxă. În același timp, este nedrept săconsiderăm că toți creștinii ortodocși care dialoghează teologic și cooperează practic în viața societății cu creștini de altă confesiune sunt trădători ai Ortodoxiei. Un creștin ortodox pașnic poate rămâne fidel Ortodoxiei fără a deveni fanatic, dacă mărturisește credința ortodoxă în dialog cu alți creștini, fără compromisuri.

De asemenea, Sfântul (nu prea e deloc sfant! – n. a.) Sinod a luat act cu mirare de atitudinea necanonică şi agresivă a unor teologi și clerici (preoți și ierarhi) din două Biserici Ortodoxe surori, de a veni în eparhiile Patriarhiei Române pentru a critica ierarhia acesteia și a instiga pe unii clerici și credincioși la neascultare față de ierarhii Bisericii noastre. Din acest motiv, Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a decis ca să fie aduse la cunoștința Întâistătătorilor Bisericilor Ortodoxe surori (Patriarhia Moscovei și Biserica Ortodoxă a Greciei) situațiile în care unii dintre preoţii şi ierarhii acestora desfășoară în mod necanonic activități agresive şi turbulente în eparhiile Patriarhiei Române, instigând la neascultare, răzvrătire și dezbinare.

Clericii, monahii şi mirenii implicați în acțiuni de răzvrătire şi denigrare a Sinodului din Creta, ignorând faptul că un Sinod nu poate fi judecat decât de către un alt Sinod, vor fi chemaţi la îndreptare prin dialog pașnic și lămurire canonică privind gravitatea dezbinării și a tulburării păcii și unității Bisericii. La fel, sancțiunile administrative și canonice disciplinare se vor aplica spre îndreptarea clericilor, monahilor și mirenilor care persistă în starea lor de răzvrătire și dezbinare, tulburând pacea și unitatea Bisericii.

Totodată, s-a reamintit că dacă Părinţii sinodali care au participat la cel de-al doilea Sinod Ecumenic (din anul 381) au operat 3 omisiuni și 10 adăugiri sau diortosiri la textul Crezului formulat de către Părinții Sinodului I Ecumenic (din anul 325), cu scopul de clarifica şi completa textul sinodal iniţial, cu atât mai mult un viitor Sfânt și Mare Sinod al Bisericii Ortodoxe poate explicita, nuanța și dezvolta documentele formulate şi aprobate de către Sinodul din Creta, pentru a se evita interpretări eronate dăunătoare păcii şi unităţii Bisericii lui Hristos. În această privință, de remarcat este şi hotărârea Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Bulgare care, deşi are unele observații critice şi a propus amendamente viitoare la unele documentele ale Sinodului din Creta, totuși a hotărât: „să păstreze comuniunea fraternă, euharistică, spirituală, dogmatică şi canonică cu toate Bisericile Ortodoxe locale – atât cu cele care au participat la Sinodul din Creta, cât şi cu cele care nu au participat”.

În concluzie, orice lămurire privind expunerea credinţei ortodoxe trebuie făcută în interiorul comuniunii bisericeşti, nu în stare de răzvrătire şi dezbinare, deoarece Duhul Sfânt este, în acelaşi timp, Duhul Adevărului (cf. Ioan 16, 13) şiDuhul împărtășirii sau al comuniunii (cf. 2 Corinteni 13, 13).

 Biroul de Presă al Patriarhiei Române

Sursa: basilica.ro

 Citiți și: Comentariul Părintelui CIPRIAN-IOAN STAICU la comunicatul Patriarhiei

Anunțuri

10 gânduri despre „Comunicat eretic al Sinodului BOR despre atitudinea românilor antiecumeniști față de sinodul din Creta

  1. Pingback: Comentariul Părintelui CIPRIAN-IOAN STAICU la comunicatul Patriarhiei – Daniel Vla – Ortodoxie, Țară, Românism

  2. In privinta ecumenismului, voi nationalistii si traditionalistii va cam dati cu stangul in dreptul!
    Pe de-o parte contestati ecumenismul, dar pe de alta parte munciti in occident pentru eretici chiar si cand va gasiti locuri de munca sau posibilitate de a infiinta o afacere in Romania. Sa nu-mi spuna mie careva plecat in occident ca a fost obligat sa plece din Romania – daca mergi la straini pentru un ban in plus inseamna ca asta e si valoarea „credintei” tale, zero barat, buna de gargara doar.
    Nu ar fi rau sa va amintiti de propria voastra credinta, care zice clar, prin capul ei, Hristos, ca orice om doreste sa-i urmeze lui Hristos trebuie sa se lepede de intreaga sa avere, adica sa fie sarac.
    Stiu ca moda in crestinismul „traditionalist” contemporan e sa faci distinctie intre calugari si mireni, dar in trecut nu era deloc asa! Porunca lui Hristos de a-ti dona intreaga avere saracilor si a-i urma e valabila pt. toti crestinii. Acum, ca unii vor sa faca o separare intre poruncile pt. calugari (care in esenta sunt tot mireni – calugarul neavand nici o functie clericala, nici o diferenta de har fata de un mirean de rand) si cele pt. „mireni”, asta ii priveste, dar va contraziceti propria credinta prin aceasta.
    Ecumenismul dealtfel vi se datoreaza in buna parte voua, care, desi sustineti in vorba traditionalismul, v-ati modernizat vietile de asemenea maniera incat contactul cu ereticii / neortodocsii nu mai poate fi evitat. Prin aspiratiile voastre economice, spre o viata mai buna, care poate fi realizata doar prin cooperarea cu toti oamenii, indiferent de credinta, ati creat premisele socio-culturale pt. ecumenism.
    In contrapartida, comunitatile Amish din SUA reprezinta un exemplu bun de supravietuire in afara sistemului, fara ecumenism: ei traiesc precum in secolul XVII, fara tehnologie, electricitate, incalzire cu gaze, fara inovatii, fara sa faca parte din sistemul american (nu platesc contributii sociale, nu beneficiaza din proprie vointa de asistenta medicala moderna ori invatamant oferite gratuit de stat, nu se supun legislatiei SUA, fiind in esenta comunitati inchise si exclusiviste care prefera prietenia cu Dumnezeu asa cum il percep ei decat prietenia cu lumea).

    Macar, nu mai fiti ipocriti sa acuzati pe nedrept Patriarhia pt. ceea ce voi insiva ati creat prin modernizarea vietilor voastre.
    E drept, managerul BOR e probabil mai modernist decat sunteti voi (in emularea perfecta a modelului corporatist, a transformat BOR intr-una din cele mai profitabile afaceri din Romania, care raporteaza anual profituri peste cele ale McDonalds de pilda sau a altor corporatii de renume mondial), dar nu se schimba premisele problemei: ecumenismul este un raspuns natural si logic la noile realitati socio-economice actuale, realitati la care voi insiva ati pus umarul, in mai mica sau mai mare masura.

    Ce sa faca si ierarhii, daca majoritatea romanilor au conceptii ecumeniste in practica vietii, un sfert din tara muncind in afara, la neortodocsi, si legand prietenii stranse (unii, chiar casatorii!) cu acestia?
    De Hristos oricum nimanui nu-i pasa – cine s-a popit a facut-o pt. bani si trai usor fara munca. Exceptiile intaresc regula; si oricum nu intalnesti foarte multe exceptii.
    Iar mirenii sunt interesati de Biserica doar cand aceasta le apara interesele lor egoiste si ii asupreste pe „necredinciosi”. Cere-le insa asceza, munca dezinteresata si sacrificiu, si dau bir cu fugitii toti.

    Oricum, credinta ortodoxa creaza handicap economic si stagnare tehnico-stiintifica oricarei natiuni in care este implementata; principiile de viata crestine sunt neeconomice, paguboase, neprofitabile si lipsite de ratiune.
    Va plangeti de ecumenism? Pai cauza principala a acestuia e tocmai rationalismul si dorinta romanului de a avea o tara dezvoltata economic! Dezvoltare ce nu poate fi atinsa prin Ortodoxie si Hristos.
    Totusi, ma-ndoiesc ca veti incerca sa tratati radacina problemelor, in privinta ecumenismului, pt. ca voi vreti sa fiti si cu burta plina, si cu salarii mari si trai in lux, dar si cu sufletul in rai, adica mai exact, traitori traditionalisti ai credintei. Ei bine, asa ceva nu se poate; nu stiu dupa ce vieti de sfinti va luati, dar eu unul n-am auzit de sfant cu masina, mobil, internet, confort modern (electricitate, gaz, utilitati in general), ori de vreun sfant geniu in domeniul tehnologiei de varf si stiintei (exceptand medicina).

    Apreciază

  3. Pingback: MARI FRANCMASONI PRECUM PATRIARHUL DANIEL CIOBOTEA ȘI PREFERATUL SĂU LIVIU DRAGNEA DE LA PSD RESPING INTERNETUL (FACEBOOK, BLOGURI ȘI SITE-URI ORTODOXE ETC), UNDE SUNT CRITICAȚI ȘI ÎNDEAMNĂ LA RESPINGEREA REȚELELOR DE SOCIALIZARE ȘI LA UNITATEA R

  4. Pingback: MARI FRANCMASONI PRECUM PATRIARHUL DANIEL CIOBOTEA ȘI PREFERATUL SĂU LIVIU DRAGNEA DE LA PSD RESPING INTERNETUL (FACEBOOK, BLOGURI ȘI SITE-URI ORTODOXE ETC), UNDE SUNT CRITICAȚI ȘI ÎNDEAMNĂ LA RESPINGEREA REȚELELOR DE SOCIALIZARE ȘI LA UNITATEA R

  5. Parerea mea este ca bunul Dumnezeu ne-a salvat in mod minunat pe noi si pe familiile noastre, chiar dace lucram pentru catolici ! Cand in tara „”ortodocsii „” iti cer munca dezinteresata, le spun un singur lucru ! Vrednic este lucratorul de plata sa ! Deci cine este acel „” ortodox „”care cere munca dezinteresata ? Evident, un profitor nesimtit si un talhar ! Si atunci , cum unul ca acesta judeca pe capii Bisericii ?

    Apreciază

    • Danciu Cornel-Ioan
      Despre ce munca dezinteresata vorbesti?!
      Ce treaba am eu ca muncesti pentru catolici??!
      Aici e o problema de credinta. De a nu trada credinta si pe Hristos.
      Despre „capii” Bisericii… se vede in zilele astea cine erau si cine sunt.

      Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s