Răspuns la întrebarea dacă ereticii (ecumeniști) necondamnați sunt în Trupul Bisericii sau nu

Image result for corabia bisericii icoana

Răspund și eu la întrebarea care a iscat ceva polemică zilele trecute (lăsându-se cu anateme aruncate din partea unui personaj cunoscut nouă, sperând totuși să nu supăr și să pun „paie pe foc”.

Intrebarea e aceasta:

„………. as dori daca se poate un raspuns cat mai simplu (da sau nu ar fi OK) la urmatoarea intrebare: ereticii de care v-ati ingradit sunt in acest moment in Trupul Tainic al Bisericii lui Hristos sau nu? Multumesc.”

Părintele căruia i-a fost pusă întrebarea a răspuns. Răspund și eu.

Eu cred asa:
Ereticii (ecumenisti sau de alt fel) necondamnati sinodal, la fel ca si cei condamnati, nu sunt in trupul tainic al Bisericii! La fel si pacatosii cu pacate mari.
Pacatul desparte pe om de Dumnezeu, cu atat mai mult erezia.
Deci ereticii sunt in afara Bisericii, mistic vorbind.
Dar fiind necondamnati sinodal, (nominal cei importanti – ereziarhii – si in grup cei care ii vor urma) sunt inca in Biserica in mod formal, administrativ daca pot spune asa.

Si cred ca se poate vedea foarte usor asta. Episcopii si preotii, atat cei ecumenisti, cat si cei care sunt inca in comuniune cu ei, savarsesc taine valide (agheasma nu se strica, spovedaniile facute la ei sunt spre iertare si usurare, rugaciunile lor de multe ori ascultate de Dumnezeu etc).
Dumnezeu face iconomie cu ei pentru popor. N-ar fi oare nedrept daca ar ridica harul automat cand un preot nepriceput ar lua-o pe aratura cu mintea si ar scapa niste erezii la predica?? 〈 Rectific: Nu doar „niste erezii”, ci greseli in care crede cu convingere, pe care le afirma in mod repetat si fara rusine〉
Ce vina ar avea oamenii din biserica? Copiii, femeile, batranii si orice ortodox nevinovat si neavizat asupra prostiei eretice spuse de preot, ce vina ar avea??

De aceea Dumnezeul nostru, care este un Dumnezeu drept, indelung, rabdator si milostiv, impreuna-lucreaza cu Biserica Luptatoare.
Adica asteapta pana cand Biserica se trezeste si ii pune in vedere celui ce imprastie erezii, prin viu grai, prin scris etc, sa renunte la ele, si sa revina la adevar. Iar daca nu revine il condamna si il arunca oficial din trupul Bisericii.
Dovada cea mai simpla ca Dumnezeu impreuna-lucreaza cu Biserica Luptatoare este Taina Sfintei Spovedanii: nu-ti iarta Dumnezeu direct pacatele, ci te trimite la preot sa ti le marturisesti, sa te dezlege el. Asa e si cu condamnarea oficiala a unui eretic.

Condamnarea oficiala, sinodala a unui episcop, preot (sau chiar mirean) nu este doar un act juridic, ci impreuna-lucare a lui Dumnezeu cu Biserica.

NOI INSA, CEI CARE INTELEGEM EREZIA ACELUIA-ACELORA, CHIAR INAINTE DE CONDAMNAREA SINODALA, AVEM DATORIA SA NE DELIMITAM DE CEI CARE PROPOVADUIESC SAU SEMNEAZA EREZII SI SA-I FACEM SA INTELEAGA SI PE CEILALTI (restul credinciosilor ortodocsi).
SI CU CAT MAI MULTI VOM FI CEI CARE NE DELIMITAM DE EREZIE (ECUMENISMUL IN CAZUL NOSTRU) CU ATAT MAI REPEDE VOM PROVOCA CONVOCAREA UNUI SINOD CARE SA STOPEZE SI SA CONDAMNE EREZIA SI PE ERETICII CARE NU VOR REVENI LA ADEVAR.

Dar personajul nostru repede-blestemător lansează două ipoteze:

„Dar toti romanii care au fost ortodocsi si au trecut la adventisti, baptisti, penticostali, mormoni, iehovisti, si preoti care au fost in Ortodoxie si au parasit patriarhia trecand in timp ca pastori la alte credinte (patriarhia nemaistiind nimic de ei si nemaiavand putere asupra vietilor lor), au fost toti acestia condamnati nominal intr-un sinod ecumenic si cosmic? Unde s-a facut sinodul ala? Iar daca nu s-a facut dupa ce au trecut aceia la secte, inseamna ca respectivii pe la acele secte sunt inca crestini, inca ortodocsi, madulare ale Trupului lui Hristos? Cata batjocura!!!

Permiteti-mi doua exemple:

1. Sunt preot al patriarhiei Romane. Fac cerere sa ies din parohia mea pentru motive de sanatate, sau motive personale, pe o perioada nedeterminata. Plec si ma fac strungar, sau taximetrist, sau tir-ist. Dupa zece ani ma trec la baptisti, ma fac aia pastor. Patriarhia nu mai stie nimic de mine si nici nu mai are putere asupra persoanei mele. Eu acolo la baptisti, pentru ca nu fost niciodata caterisit, anatematizat nominal intr-un mega-sinod, sunt inca tot crestin, tot ortodox, tot madular al Trupului lui Hristos? Nicidecum. Eu sunt baptist din clipa in care am aderat la erezia baptistilor!

2. Sunt preot al patriarhiei, si am o parohie intr-o localitate. Fara stirea episcopului meu ma duc la baptisti si ma trec la credinta lor, fac uneori slujbe cu ei, slujbele lor, dar ii rog sa ma lase sa ma intorc la parohia ortodoxa pana imi vor gasi un post de pastor la ei. Ma intorc Duminica la parohia ortodoxa si fac slujbe (normal) cateva luni pana imi gasesc baptistii post de pastor. Aceste luni in care eu mai fac slujbe la ortodocsi sunt slujbe sfinte? Eu sunt si aceste luni preot ortodox, madular al Trupului lui Hristos? Nicidecum! Eu sunt eretic din clipa in care m-am facut baptist, nu din momentul in care vreun sinod ma va caterisi sau anatematiza!”

Iată răspunsul meu:

In cazul 1
Trecerea, cu stiinta sau fara stiinta Bisericii, a unui preot ce si-a dat demisia, la ereticii baptisti sau de care or fi, echivaleaza cu o condamnare si o iesire oficiala din Biserica. In acel moment te-ai exclus oficial, de unul singur!

In cazul 2
Lasand la o parte ca nu prea se poate asta, ca un preot sa treaca la neoprotestanti si intre timp sa mai faca si slujbe la ortodocsi, caci majoritatea care apostaziaza o fac din convingere (demonica desigur), totusi, la fel ca in primul caz, eventualele lui slujbe la ortodocsi nu mai au nici o valabilitate caci s-a autoexclus oficial din Biserica.
Si cred ca nu ar putea tine secret de credinciosii lui „naveta” asta provizorie, iar in unele sate, cu siguranta ar fi alungat din biserica cu bate si ciomege.

 

22 de gânduri despre „Răspuns la întrebarea dacă ereticii (ecumeniști) necondamnați sunt în Trupul Bisericii sau nu

  1. Pingback: Răspuns la întrebarea dacă ereticii (ecumeniști) necondamnați sunt în Trupul Bisericii sau nu – Blogul MIȘCAREA PENTRU APĂRAREA ORTODOXIEI ȘI A ROMÂNIEI

  2. Danielvla,
    Dacă ecumeniștii necondamnați sunt în afara Bisericii, cum pot săvârșii Sfinte Taine valide în Biserică?! Sau, de ce mai trebuie condamnați și scoși în afara Bisericii dacă ei sunt deja afară?!

    Apreciat de 1 persoană

    • Pai astea ar trebui sa le explicati sfintiile voastre…
      Dar, dupa mintea mea proasta, NU poate fi in Biserica cine gandeste si afirma lucruri potrivnice Adevarului. Iar faptul ca inca mai este har la slujbele ereticilor ecumenisti necondamnati se datoreaza milei lui Dumnezeu care inca lucreaza prin ei, mila care se coboara atat de mult incat Stapanul a toate nu vrea sa actioneze de Unul singur, ci conlucreaza cu Biserica Luptatoare pentru mantuirea poporului credincios.

      Mila lui Dumnezeu se arata in Biserica Luptatoare asa cum s-a aratat la stejarul Mamvri cand nu a ascuns de Avraam ce urma sa faca cu Sodoma si Gomora, dandu-i posibilitatea acestuia sa intervina pentru eventualii drepti care s-ar mai fi gasit in acele cetati sortite pierii.

      „Apoi S-au sculat Oamenii aceia de acolo şi S-au îndreptat spre Sodoma şi Gomora şi s-a dus şi Avraam cu Ei, ca să-I petreacă.
      Domnul însă a zis: „Tăinui-voi Eu oare de Avraam, sluga Mea, ceea ce voiesc să fac?” – Facerea 18, 16-17

      De aceea mai sunt taine, pentru ca Dumnezeu nu actioneaza ca un tiran, ci face iconomie pentru mantuirea celor nevinovati de greselile ereticilor ecumenisti.

      Si trebuie condamnati si scosi de acolo de unde ei se afla formal, atunci cand trebuie pus capat iconomiei. Atunci cand Biserica este capabila sa aleaga alti ierarhi si preoti ortodocsi care sa-i inlocuiasca pe cei cazuti de care Dumnzeu s-a mai folosit un timp.

      Apreciază

  3. Iertați-mă, e un non-sens!
    Un preot hirotonit de un ierarh BOR este în Biserică hirotonit sau în afara ei? Sau Sf Liturghie poate fi săvârșită în Biserică, iar săvârșitorul să fie în afara ei? Cum pot fi ierarhii în afara Bisericii, iar lucrarea harică in Trupul Tainic al ei?!

    Apreciat de 1 persoană

    • Pentru a ramane raspunsul aici, va raspund si la comentariu.

      Lucrarea harica e in Biserica si ierarhii eretici sunt in afara ei.
      Un preot proaspat hirotonit de un ierarh ecumenist necondamnat poate sa nu fie eretic sau sa nu fie pe deplin lamurit.
      Ca e asa, se vede si din citatele pe care le-a dat personajul mai sus amintit, desi acela le interpreteaza in sens extrem:

      ”De omul eretic, după întâia şi a doua mustrare, depărtează-te, Ştiind că unul ca acesta s-a abătut şi a căzut în păcat, fiind singur de sine osândit.” (Tit 3, 10-11)

      Sfantul Teofan Zăvorâtul: ..„Fie se pronunţă, fie nu se pronunţă asupra învăţăturii şi numelui tău anatema, tu deja eşti căzut sub ea atunci când cugeţi cele potrivnice Bisericii şi stărui în această cugetare.” (Sf. Teofan Zăvorâtul – Manuscrise din chilie, Cuvânt la Duminica Ortodoxiei)

      Deci: „unul ca acesta s-a abătut şi a căzut în păcat, fiind singur de sine osândit.” si „Fie se pronunţă, fie nu se pronunţă asupra învăţăturii şi numelui tău anatema, tu deja eşti căzut sub ea”.

      Rezulta ca nu trebuie neaparat o condamnare sinodala pentru a te afla sub anatema. Si cand cineva e sub anatema inseamna ca e in afara Bisericii.

      Apreciază

    • Iar, pentru a se reinstaura ordinea in Biserica si a se limita activitatea ereticilor si raspandirea ereziei in randul credinciosilor, este nevoie ca ierarhii ecumenisti sa fie condamnati si scosi oficial din Biserica si din functiile lor (daca nu se intorc la adevar, cu pocainta si parere de rau).

      Apreciază

    • Si iarasi zice Sf Apostol Pavel:

      „Dar chiar dacă noi sau un înger din cer v-ar vesti altă Evanghelie decât aceea pe care v-am vestit-o – să fie anatema!
      Precum v-am spus mai înainte, şi acum vă spun iarăşi: Dacă vă propovăduieşte cineva altceva decât aţi primit – să fie anatema!” Galateni 1, 8-9

      Cum poate fi in Trupul tainic al Bisericii cel ce este anatema (adica in afara) caci propovaduieste o alta Evanghelie (adica erezii)?

      Apreciază

    • Si un alt citat:

      „Ci nelegiuirile voastre au pus despărţire intre voi şi Dumnezeul vostru şi păcatele voastre L-au făcut să-Şi ascundă faţa ca să nu vă audă.” – Isaia 59, 2

      Nelegiure/pacat = despartire de Dumnezeu.
      Cu atat mai mult erezia desparte de Dumnezeu.

      Iar daca, Biserica este Trupul lui Hristos Dumnezeu, cum poti fi despartit de El daca nu esti in afara Trupului Lui? Caci Trupul e unit cu Capul-Hristos…

      Apreciază

  4. Parinte Claudiu, credeti ca episcopii iconoclasti ai anului 787, inaintea inceperii lucrarilor Sinodului VII Ecumenic, erau in Trupul Bisericii lui Hristos si aveau Taine lucratoare, desi iconoclasmul si iconoclastii fusesera anatemizati sinodal de decenii de toate celelalte patru Patriarhii ale Bisericii?

    Apreciază

    • De ce s-a mai făcut Sinodul VII Ecumenic dacă erezia și ereticii erau deja anatemizați?! Doar pentru a elibera scaunele episcopale deținute de eretici?

      Apreciază

  5. Danielvla, Cristian D,
    Se pare că adevărul este undeva pe la mijloc și înclin să vă dau dreptate pentru afirmațiile făcute, cu unele rezerve. Am găsit un text al arhiepiscopului Averchie care spune așa:
    ,,Un episcop eretic este condamnat imediat ce îşi predică erezia în mod public şi fără de ruşine. El este depărtat de trupul mistic al Bisericii de mâna invizibilă a Capului şi Marelui Preot al ei, Domnul Iisus Hristos. Căci Domnul și numai Domnul are ״cheile morţii şi ale iadului״. În vreme ce este tăiat în mod invizibil de trupul mistic al Bisericii, ereticul poate rămâne o vreme membru al organizaţiei vizibile a acesteia”.
    Textul este cât se poate de clar! Însă, trebuie ținut cont și de faptul că ereticul necondamnat sinodal este lucrător în partea văzută a Trupului Bisericii. El săvârșește Sfinte Taine valide, prin iconomie, cu efecte în Trupul mistic al Bisericii (prezența Harului în Sfintele Taine) până la o condamnare sinodală. Bineînțeles, prin iconomie, pentru o anumită categorie de credincioși ai Bisericii! E foarte fină granița și ne trebuie multă atenție și discernământ!
    De aceea, la Beiuș, de comun acord cu toți părinții prezenți, s-a spus că nu este de competența noastră să vorbim despre lucrarea Harului și validitatea Tainelor la ereticii ecumeniști semnatari la Creta și următorii acestora. Competența revine unui Sinod panortodo! Iertați-mă, dacă am greșit!

    Apreciază

    • Pai tainele sunt savarsite de Duhul Sfant, iar ereticii necondamnati sunt doar niste unelte de care se foloseste Dumnezeu, din iconomie, pentru mantuirea poporului nestiutor. Nu ereticul/ecumenistul necondamnat e savarsitor, ci Dumnezeu prin el.
      Cred ca finetea granitii de care vorbiti are in vedere mai degraba insistenta si convingerea cu care un cleric afirma si propovaduieste invatatura gresita.
      In acest sens trebuie sa corectez si eu o fraza din articolul de mai sus, caci nu orice mica greseala neortodoxa, spusa din neglijenta sau nestiinta la predica, il arunca pe un anumit cleric in erezie. Ci afirmatia din convingere, in mod repetat si raspandirea ei fara rusine (cum zice si IPS Averchie).

      Cred ca e constructiv sa dialogam in acest fel, dar fara sa ne aprindem si sa ne aruncam blesteme si anateme reciproc :).

      Apreciază

  6. 1. „De ce s-a mai făcut Sinodul VII Ecumenic dacă erezia și ereticii erau deja anatemizați?!” – in principal pentru a reintegra Biserica vazuta a Constantinopolului in Trupul Bisericii lui Hristos, prin aplicarea diverselor forme de iconomie potrivite. Bineinteles ca asta nu se poate face decat anatemizand erezia in cauza, caci sinodalii, cei judecati si cei in privinta carora s-a aplicat iconomia trebuiau sa marturiseasca ca sunt de partea Adevarului.

    2. „Doar pentru a elibera scaunele episcopale deținute de eretici?” – la Sinodul VII scaunele episcopale nu au fost in general eliberate, ci aproape toti episcopii iconoclasti care se aflau inaintea sinodului in functie au fost primiti in Biserica, prin aplicarea iconomiei (dupa ce bieninteles au dat anatemei iconoclasmul), pastrandu-si pozitia de episcop.

    3. Foarte limpezi si importante cuvintele arh Averchie pe care le-ati citat, pr. Claudiu. Imi aduc aminte ca tot arh. Averchie, in acelasi duh cu Cuv. Anatolie dela Optina, spunea ca la sfarsitul veacurilor Biserica va fi compusa dintr-un episcop, un preot si cativa credinciosi. Or, daca ereticii s-ar afla in Trupul Bisericii pana la o condamnare sinodala, realitatea Bisericii cu 3-4 membri ar fi ceva imposibil de realizat logic, ca doar n-or face cei cativa ortodocsi dela sfarsit vreun sinod (si neaparat ecumenic, cum vor unii acuma!) ca sa-i taie pe ceilalti din Trupul Bisericii! Ereticii se vor fi scos singuri din Ea, fiind „singuri de sine osanditi”.

    Daca pe undeva gresesc sau m-am exprimat mai nelimpede, iertati. Cred ca cu totii ar trebui sa incercam cu inima sincera sa cautam in invataturile Sfantilor parinti si in istoria Bisericii ceea ce s-a pierdut ca invatatura, si sa fim gata sa primim Adevarul Bisericii indiferent de cat de crunta se va dovedi situatia in care ne aflam. Una din principalele calitati ale crestinului e realismul (duhovnicesc, bineinteles), caci catre virtual ne ademeneste vrajmasul.

    Apreciază

  7. Pingback: Articolul pr-lui Paisie Prodromitul „Să nu ne tăiem mintea în Sfintele Canoane și în Sfinții Părinți” și un comentariu – Daniel Vla – Ortodoxie, Țară, Românism

  8. Pingback: Schismaticul la schismatici trage – Daniel Vla – Ortodoxie, Țară, Românism

Lasă un comentariu