ROMBAC 1-11 -Un tip de avion de pasageri construit în România (1982 anul primei lansări)

Luc Willems YR-BRE.jpg

ROMBAC 1-11 este primul avion de pasageri cu reacție construit în România. A fost construit la Întreprinderea de Avioane București, după licența avionului englez mediu curier BAC 1-11.

Primul avion a fost terminat în luna august 1982 și a fost prezentat presei și oficialităților române la 27 august 1982.

Primul zbor oficial de prezentare a acestui avion în fața conducerii statului a fost executat la 20 septembrie 1982, pe aeroportul Băneasa.

Zborul inaugural cu pasageri al avionului ROMBAC 1-11 (YR-BRA) a avut loc la 28 ianuarie 1983, pe ruta București-Timișoara, iar prima cursă externă a acestui aparat a fost efectuată la 23 martie 1983 pe ruta București-Londra.

Înainte de 1989, Fabrica de Avioane București, actuala Romaero Băneasa, a construit 9 aparate de acest tip (plus două neterminate), find singurul avion comercial cu reacție din Europa comunistă, cu excepția URSS. Toate au fost cumparate de Tarom, care le-a exploatat incomplet, pentru că nu li s-a permis accesul pe aeroporturile occidentale, din cauza nivelului ridicat de zgomot. Proiectul ROMBAC prevedea a fi construite un număr total de 80 de avioane.

 

Aparatul ROMBAC 1-11 este un avion echipat cu două turboreactoare cu dublu flux Rolls-Royce Spey Mk 512-14DW, capabile de o forță de împingere de circa 6.000 kgf. Are o greutate maximă de 47.400 kgf la decolare și poate transporta cu viteza de 870 km/h până la aproape 3.500 km maximum 119 pasageri cu un echipaj de doi piloți.

Au fost construite două versiuni, 475 și 560, corespunzând variantelor BAC 111-475 și 111-500.

ro.wikipedia.org

PROGRAMUL ROMBAC
În momentul în care Nicolae Cea­u­şescu a aprobat cumpărarea licenţei de fabricaţie a BAC 1-11 de la British Air­craft Corporation, la mij­locul ani­lor ’70, acesta a preconizat construirea a cel puţin 80 de aparate ROMBAC (BAC 1-11 din seriile 560 şi 561). Intenţia a fost materializată doar parţial, prin fabricarea şi scoaterea la zbor a 9 avi­oa­ne ROMBAC. Primul zbor al unui apa­­rat de acel tip (înmatriculat YR-BRA) a avut loc la 18 septembrie 1982, în pre­zenţa lui Nicolae Ceauşescu. Cel de-al no­uălea ROMBAC 1-11 (YR-BRI) a zbu­rat pentru prima dată în aprilie 1989, iar doi ani mai târziu a intrat în do­ta­rea companiei ROMAVIA. Alte două ROMBAC (numerele de fa­bri­ca­ţie 10 şi 11) au rămas la stadiul de kit-u­ri incomplete şi, după 1990, au fost distruse. – jurnalul.ro

România a fost singura țară comunistă care a produs avioane de pasageri, după URSS. A mai încercat Polonia, sub licență sovietică, dar nu a reușit să construiască un avion fără probleme tehnice.

Mai multe despre soarta celor nouă avione ROMBAC construite de români citiți aici:

Unde au ajuns ROMBAC-urile 1-11 si in ce stare se afla

La aproape 33 de ani de la iesirea YR-BRA, primul ROMBAC 1-11 fabricat in Romania, pe portile uzinei Romaero, Aeronews va spune unde au ajuns cele 9 avioane produse si starea in care se afla. Un text de Rares Mandu.

27 august 1982. Una dintre cele mai importante zile pentru industria aeronautica din Romania. In acea zi, pe portile uzinei ROMAERO iesea primul avion de pasageri fabricat in Romania, inmatriculat YR-BRA. Proiectul ROMBAC avea in plan sa construiasca 80 de aeronave, dar – din pacate – doar 9 au fost produse. Acum, la aproape 33 de ani de la lansarea acestui avion, Aeronews.ro va spune unde au ajuns aeronavele ROMBAC 1-11 produse in Romania si starea in care se afla.

VIDEO / In 2016, dupa ce va fi vopsit in livery-ul TAROM din 1982, YR-BRA va fi mutat in rondul din fata aeroportului OTP.

YR-BRA

A efectuat primul zbor pe 20 septembrie 1982. A intrat in serviciul TAROM, operand prima cursa comerciala pe ruta Bucuresti – Timisoara, pe 28 ianuarie 1983. Cand era in flota TAROM, avionul fost inchiriat catre Istanbul Airlines si JAT, si apoi a ajuns in flota Aero Asia, unde a fost inmatriculat AP-BFC. In 2009, avionul a fost cumparat de Bucharest Airports si se afla acum pe aeroportul OTP, in apropierea hangarului TAROM. Pe 2 februarie, Arthur Merlin si Aeronews.ro au initiat o petitie online si au inceput o campanie pentru mutarea avionului in fata Aeroportului International Henri Coanda. Pana acum, petitia a fost semnata de peste 1400 de persoane, pasionati de aviatie si nu numai. Va asteptam cu un LIKE si pe pagina de Facebook YR-BRA, primul ROMBAC 1-11 fabricat in Romania. Foto: Savvas Garozis.

VIDEO / Imagini de la bordul YR-BRA si primul material realizat de Stirile TVR.

YR-BRB

Primul zbor a fost efectuat in data de 28 aprile 1983. A intrat in serviciul TAROM, urmand sa fie inchiriat catre Aero Asia, Aerolion International si Ryanair (EI-BSS). Ultima companie pentru care a operat zboruri este EAS Airlines, unde a fost inmatriculat 5N-ESD. In 2010, aeronava se afla pe aeroportul Lagos din Nigeria. Foto.

YR-BRC

A operat primul zbor pe 26 aprilie 1984. Prima companie pentru care a zburat a fost TAROM. Romavia si Trast Aero au fost urmatorii operatori ai acestui avion. Cand opera zboruri pentru Trast Aero, avionul era inmatriculat 4L-BAS. In 2010, avionul se afla pe aeroportul din Ras Al Khaimah. Ulterior, fostul YR-BRC a fost casat. Foto.

YR-BRD

A efectuat primul zbor in data de 2 aprilie 1985, intrand apoi in flota TAROM. Aeronava a fost inchiriata mai multor companii precum Adria Airways (YU-ANT), Dan Air si mai apoi Aero Asia (AP-BFD). Din 2002, aeronava se afla pe aeroportul din Karachi, Pakistan. Conform unui ziar local, fostul YR-BRD a fost scos la licitatie in mai 2014.

YR-BRE

A operat primul zbor pe 27 martie 1986 si a intrat in flota Romavia. A fost inchiriat catre Aero Asia, revenind apoi in flota Romavia. In prezent se afla pe aeroportul Henri Coanda (OTP) din anul 2010. Foto.

YR-BRF

A efectuat primul zbor in 30 septembrie 1986. A intrat in flota TAROM o luna mai tarziu, urmand sa fie inchiriat catre London European Airways si Ryaniar (G-BNIH). Ultimul proprietar a fost Aero Asia (inmatriculat AP-BFE). Momentan, fostul YR-BRF se afla pe aeroportul din Karachi, Pakistan. La fel ca si fostul YR-BRD, acest avion a fost scos la licitatie in mai 2014. Foto.

YR-BRG

Si-a luat zborul pentru prima data pe 21 martie 1988. Dupa ce a intrat in flota TAROM, avionul a fost inchiriat catre Ryanair (EI-BVH). A revenit in flota companiei nationale, urmand sa fie trimis catre Aero Asia (inmatriculat AP-BFF). In momentul de fata, avionul se afla pe aeroportul din Karachi, Pakistan. La fel ca si celelalte doua aeronave ROMBAC 1-11 pastrate aici, si acest avion a fost scos la licitatie in mai 2014. Foto.

YR-BRH

A zburat pentru prima data pe 1 decembrie 1988, ulterior intrand in flota Romavia. Cat timp a activat in flota Romavia, avionul a fost inchiriat catre mai multe companii precum CityLink Airways, Aero Asia si Air Memphis. YR-BRH a fost vazut ultima data pe platforma aeroportului Henri Coanda (OTP), ulterior find casat. Foto.

YR-BRI

A fost ultimul ROMBAC 1-11 construit vreodata. A efectuat primul zbor in aprilie 1989, intrand apoi in serviciul ROMAVIA. Ulterior, YR-BRI a fost inchiriat catre companii precum Citylink Airaways, Aero Asia, Air Memphis si Aerotrans Airlines. In momentul de fata, YR-BRI se afla pe platforma aeroportului Otopeni alaturi de YR-BRE. Foto.

YR-BRJ

Trebuia sa fie al zecelea ROMBAC 1-11 produs. Din pacate, din YR-BRJ s-a construit doar fuzelajul, aruncat ulterior in camp langa Chitila. A fost luat de aici si casat.

 

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s