Dacă B.O.R. avea episcopi ortodocși și demni ar fi trebuit să rupă comuniunea cu Biserica Rusiei pentru INVADAREA TERITORIILOR CANONICE ROMÂNEȘTI

Image result for agresiunea patriarhului rusiei

Foto – ro.sputnik.md

De curând Patriarhia Rusă a anunțat decizia sinodului acestei Biserici Locale de a întrerupe comuniunea cu Biserica Constantinopolului și cu pseudopatriarhul Bartolomeu.

Patriarhia Rusă ÎNTRERUPE POMENIREA pseudo-patriarhului Bartolomeu și suspendă comuniunea cu Biserica Constantinopolului!

Deși ambele patriarhii extrem de ecumeniste (la vârf), totuși un demers corect al rușilor, căci ereziarhul Bartolomeu s-a amestecat în teritoriul canonic al Bisericii Rusiei, existând pericolul de a se produce o altă schismă în interiorul Mitropoliei autonome a Ucrainei. Și mai ales pentru că se intenționează legitimarea unui shismatic (Filaret) ca și patriarh al unei viitoare Biserici autocefale a Ucrainei.

Dar ce ar fi trebuit să facă Biserica Ortodoxă Română încă de mulți ani?

Ar fi trebuit și ea să întrerupă comuniunea cu Patriarhia Rusă pe motiv că aceasta a invadat teritoriile canonice ale Bisericii Române respectiv teritoriul Basarabiei (actuala Republică Moldova), Basarabia de Sud , Basarabia de nord (Hotinul) și Bucovina de Nord, aflate și acum între granițele Ucrainei.

Ba încă aș putea adăuga și Transnistria actuală, dar și teritorii din Transnistria veche (tot în componența Ucrainei), care în trecut a fost sub administrația vechii Mitropolii a Moldovei, dar și Maramureșul  de dincolo de Tisa (tot în Ucraina) păstorit de vechii episcopi ai Maramureșului aflați în jurisdicția Mitropoliei Ardealului.

În teritoriile mai sus menționate, Biserică Rusă este beneficiara invadatoarei Armate Roșii de după cel de-al doilea război mondial dar, în secolul XIX și al armatei țariste, care a invadat teritoriul Transnistriei la 1792 și a ocupat Basarabia la 1812.

Din textul de mai jos, se vede că domnitorii Moldovei aveau autoritate și dincolo de Nistru și cred că de aici rezultă implicit și autoritatea bisericească a mitropoliților moldoveni:

În evul mediu, deși Nistrul devine hotar între statul Moldav și cel Polon, autoritatea domnilor de la răsărit de Carpați s-a făcut adesea simțită și la est de Nistru, mai ales în perioadele de tulburare a relațiilor dintre principalii actori de pe scena politică regională, precum Regatul Polono-Lituanian, Hanatul Crimeei, Imperiul Otoman.

La 25 mai 1455 orășenii din Cetatea Albă nemulțumiți de acțiunile piraterești ale genovezilor din cetatea Lerici de la gurile Niprului pun stăpânire pe această fortificație și îi trimit captivi domnitorului Petru Aron pe conducătorii cetății.

Podolia epocii lui Ștefan cel Mare este socotită de Nicolae Iorga ca aparținând „de fapt nimănui” deși succesiv ținuse nominal de hanii tătari și Marele Ducat al Lituaniei. Pe nesimțite s-a născut o Moldovă „nouă” dincolo de Nistru cu sate din ce în ce mai numeroase. Cetatea Lerici este ocupată de Moldova între 1455 – 1475.

În 1574, Ioan Vodă cel Viteaz pomenea de „țara noastră a Moldovei de dincolo de Nistru”, ca în 1602 boierii să vorbească de neamurile lor de peste Nistru, Gheorghe Duca devine la 1681 „Despot al Moldovei și Ucrainei” împlinind pe lângă rolul de domnitor al Moldovei și rostul de hatman și administrator al Ucrainei, unde în vremea aceasta se vor scrie și acte redactate în românește.

Importantele centre ale Transnistriei în acea perioadă erau Movilăul, Dubăsari, Silibria, Iampol, Jaruga, Rașcov, Vasilcău. În noua oblastie formată de ruși la Oceac (la a cărei construcție Petru Șchiopul participase cu 15.000 salahori și 3.000 care) au primit în secolul XVIII pământuri boierii: Cantacuzino, Rosetti, Catargiu, Badiul, Sturza, Manuil, Macaresu, Cucu, Boian, Iliescu, Sabău, Cananău, Crăciun, Pascal, Hagilă, Săcară, Nicoriță, Ghenadie, Dodon, Zurucilă etc. Cetatea a fost cerută de Mihai Viteazul la 1600 și apărea încă de pe atunci, ca fiind unul din orașele Moldovei).

Transnistria este în cele din urmă ocupată de ruși la 1792, în urma războiului Ruso-Austro-Turc din 1787–1792. Într-un recensământ din 1793, între Nistru și Bug din 67 de sate, 49 erau exclusiv românești.

În 1796 la Dubăsari or Movilău s-a tipărit primul volum de versuri în limba română (versuri originale și traduceri de I. Cantacuzino). În 1799 rusul Pavel Sumarcov notează că în Ovidiopol, Tiraspol, Grigoriopol, Dubăsari, Mălăiești majoritatea locuitorilor sunt moldoveni.ro.wikipedia.org

Așadar, Patriahia Rusă este uzurpatoarea teritoriilor canonice ale Mitropoliilor Moldovei și Ardealului unite, prin voință liberă în anul 1918 cu restul Mitropoliilor românești. Căci a fost o unire, nu numai politică, ci și bisericească. 

Patriarhia Rusă, prin Mitropolia (autonomă) a Ucrainei, ne încalcă teritorii canonice istorice în Basarabia de Sud (Bugeacul), Basarabia de Nord (Hotinul), Bucovina de Nord, Maramureșul istoric (Transcarpatia) și teritoriile vechii Transnistrii.

Prin Mitropolia Chișinăului ne încalcă teritoriul canonic al Basarabiei (Republica Moldova) și actualei Transnistrii ce aparține, teoretic, tot de R. Moldova.

În actuala Republică Moldova existența ierarhiei aparținând de Moscova (Mitropolia Chișinăului), după reînființarea de către Patriarhia Română a Mitropoliei Basarabiei, a contribuit la diviziuni în rândul credincioșilor basarabeni, aceștia fiind separați, in prezent, între două mitropolii.

E adevărat că din cauza nepriceperii (sau nevredniciei) ierarhului înscăunat de Patriarhia Română, în 1992, la conducerea Mitropoliei Basarabiei, dar și din cauza intruziunilor nefaste ale politicului, marea majoritate a credincioșilor basarabeni, inițial favorabili Patriarhiei Române, a trecut sau a rămas sub autoritatea Mitropoliei Chișinăului.

Dar oricum ar fi, Patriarhia Rusă, prin cele două mitropolii (autonome), a Ucrainei și a Chișinăului ne-a uzurpat teritorii canonice în mod clar.

17 gânduri despre „Dacă B.O.R. avea episcopi ortodocși și demni ar fi trebuit să rupă comuniunea cu Biserica Rusiei pentru INVADAREA TERITORIILOR CANONICE ROMÂNEȘTI

  1. Nu cred că ar trebui ruptă comuniunea cu B.O.Ru., suntem frați de credință, dar și ucrainenii au dreptul la Biserica lor Ortodoxă națională. Că doar toate celelalțe țări ortodoxe au Patriarhii naționale, iar patriarhul Rusiei nu e papă.
    Și românii au fost acuzați de filetism atunci când s-au secularizat averile mănăstirești, totuși acea secularizare a fost bună, că doar rolul Bisericii nu era acela de a fi cel mai mare proprietar de pământ, ci să îndrume oamenii spre mântuire.

    Apreciază

    • Iată cât de greu s-a născut și Mitropolia Sucevei la vremea ei:
      „În timpul domniei lui Petru Muşat s-au făcut primele încercări pentru organizarea ca mitropolie a Bisericii din Moldova şi recunoaşterea ei de către Patriarhia de la Constantinopol. Doritor să întărească independenţa domniei prin numirea unui ierarh apropiat al domnului, Petru Vodă a cerut mitropolitului ortodox al Haliciului1 să hirotonească doi ierarhi pentru Moldova: pe Iosif, rudă cu el, ca mitropolit şi pe un altul numit Meletie ca episcop. Domnul s-a izbit însă de împotrivirea Patriarhului Antonie, care ţinea să trimită în Moldova un ierarh grec, supus Constantinopolului. De aceea, în jurul anului 1391, acesta Patriarhul Antonie a luat iniţiativa numirii unui mitropolit grec, cu numele Teodosie. Acesta care însă, venind în Moldova în timpul domniei lui Roman, fratele lui Petru Vodă, n-a fost lăsat să-şi ocupe scaunul, fiind nevoit să se întoarcă la Constantinopol. Atunci patriarhul a numit un alt ierarh, Ieremia, ceea ce i-a nemulţumit şi mai mult pe moldoveni, care l-au trimis şi pe acesta înapoi.

      Supărându-se foarte tare, patriarhul a aruncat atunci anatema asupra întregii ţări, afurisind pe domn, pe cei doi ierarhi, pe boieri, pe preoţi şi pe credincioşi.

      Această situaţie nefericită a continuat sub domnia lui Ştefan Muşat (1394-1399), care a trimis la Constantinopol solie şi scrisori de împăcare, dar s-a lovit din nou de refuzul Patriarhului Antonie. Acesta a trimis pe Mitropolitul de Militene în Moldova, fără ca acesta să-i poată convinge pe moldoveni. Într-o tentativă ulterioară, patriarhia a trimis un alt ierarh de rang înalt, Mitropolitul Mihail al Betleemului, dar nici acesta nu a reuşit să obţină rezultatele dorite, ridicându-se totuşi anatema asupra clerului Moldovei. Este de amintit că, între timp, Mitropolitul Ciprian de Kiev (aflat la Moscova) s-a oferit să restabilească ordinea prin includerea Moldovei în marea mitropolie a Kievului. Patriarhia a respins însă propunerea, susţinând că aceasta trebuie sa aibă propriul mitropolit, numit de Constantinopol.
      Împăcarea cu Patriarhia şi recunoaşterea definitivă a Mitropolitului Iosif, cel rânduit de la început, au loc odată cu urcarea la domnie a evlaviosului domn Alexandru cel Bun (1400-1432). Din fericire, lucrurile au fost înlesnite şi de alegerea unui nou patriarh la Constantinopol, Matei, care a înţeles pericolul prelungirii acestei situaţii în contextul ofensivei catolice din acea vreme, care ar fi putut transforma Moldova într-o simplă regiune vasală a Poloniei. Patriarhul Matei a primit favorabil solia lui Alexandru cel Bun şi printr-o gramată patriarhală din 26 iulie 1401 Mitropolitul Iosif a fost în sfârşit recunoscut ca mitropolit al Moldovei, un moment de mare biruinţă pentru tânăra Moldovă.”
      Sursa: https://www.apostolia.eu/articol_240/intemeierea-moldovei-%C5%9Fi-recunoa%C5%9Fterea-mitropoliei-de-la-suceava.html

      Apreciază

    • frati de o credinta cu schisma? atunci canonul de ce spune sa scuipe legatura cu schimaticii? ce zice Pidalionul ereticii si schismaticii nu sunt in Biserica Soborniceasca, asta ar fi un al doilea motiv intemeiat pe langa Creta ca sa rupa comuniunea, sa dea Dumnezeu Treimea sa le rupa toate gastile

      Apreciază

      • Măi frate,
        În Creta, toți cei care au fost acolo au fost ortodocși, cel puțin la nivel declarativ.
        Dar în Consiliul Mondial al „Bisericilor” este inclusiv B.O.Ru.
        Așa că nu știu în ce măsură putem primi lecții de antiecumenism.
        A da, știu, toată vina o au patriarhul Kirill și Hilarion al Volokalamskului, ceilalți, cu toții, sunt niște îngerași. Ha, Ha!

        Apreciază

        • pai tu ai ramas cu ecumenistii, eu cu harul lui Dumnezeu nu…si inca o chestie Longhin apartine de B.O. Rusa din Ucraina deci si el e ANTICANONIC SI SCHISMATIC(dupa ce scrie in articolul ăsta), daca apartinea de B.O.R. era in regula (adica, cu canonicitatea) dar asa se pare ca nu e…si in Creta nu au fost ortodocsii ci crema ecumenistilor eretici, Teofan, Andreicut, Ioachim, Streza numa unu si unu eretici viseaza in contiunare ca „ierarhii” tai is ortodocsi partea ta va fi cu ei…

          Apreciază

  2. Anu se confunda și baga in aceiași oala B.O.Ru cu ierarhia lor, aceștia au același nărav ca și Bartolomeu, deja multi împroașcă cu noroi B.O.Ru ci nu ierarhia care a tirito in ale ereziilor, Chiril daca se bate cu pumni in piept că face și drege, ar avea multe de îndreptat, vom vedea

    Apreciază

  3. Mă întreb și eu: oare Basarabia ține de „teritoriul canonic al Bisericii Ortodoxe Ruse” sau ierarhii ruși (nu poporul rus ca ansamblu) sunt niște ipocriți.
    Bine, aici nu e vorba de Basarabia, dar ar putea fi, că și acolo „bolșevicii” ruși și-au băgat nasul:
    Statement of the Holy Synod of the Russian Orthodox Church concerning the uncanonical intervention of the Patriarchate of Constantinople in the canonical territory of the Russian Orthodox Church
    https://mospat.ru/en/2018/09/14/news163803/

    Apreciază

    • Erată:
      Mă întreb și eu: oare Basarabia ține de „teritoriul canonic al Bisericii Ortodoxe Ruse” sau ierarhii ruși (nu poporul rus ca ansamblu) sunt niște ipocriți?

      Apreciază

  4. Pingback: Oficial – Patriarhia Rusă a rupt comuniunea cu Patriarhia Constantinopolului – Daniel Vla – Ortodoxie, Țară, Românism

  5. Pingback: Ce cred eu că ar trebui să facă B.O.R. în cazul crizei Bisericii Ucrainei – Daniel Vla – Ortodoxie, Țară, Românism

  6. Pingback: Au complotat pentru înlăturarea patriarhului, întemnițat, Irineu al Ierusalimului, iar acum se sfâșie între ei – Daniel Vla – Ortodoxie, Țară, Românism

Lasă un comentariu