lnteresant! Pr. Efrem de la Schitul Mestecăniș (din gruparea Sava-Staicu) spune că arhiepiscopul Calinic Botoșăneanul de la Suceava are mărturisire ortodoxă și nu l-a caterisit pentru nepomenire. Aceeași mărturisire ortodoxă spune că o are și IPS Teodosie la Tomisului

Înregistrare de la hramul Schitului – 8 noiembrie 2020 – Sfinții Arhangheli Mihail și Gavriil.

De pe la jumătatea înregistrării, părintele povestește cum Calinic de la Suceava, după mărturisirea ortodoxă pe care i-a facut-o, îi cere să-i găsească o vină pentru care nu-l pomenește. Răspunsul a fost: „nu te pomenesc pentru ca ai comuniune cu ereticii”. 

E vorba de așa-numita teorie a vaselor comunicante pe care cei din gruparea Sava-Staicu o aplică în mod greșit. 

După mine, răspunsul ar fi trebuit să fie: nu te pomenesc pentru că nu mărturisești public împotriva pseudo-sinodului din Creta și nu te lepezi de hotărârile lui și ale sinodului anual al BOR din octombrie 2016 când s-au recunoscut ca „ortodoxe” deciziile din Creta.

Părintele Efrem ne spune că a avut discuții și cu IPS Teodosie de la Constanța și că aceeași mărturisire ortodoxă i-a făcut-o și acela. Dar pentru că nu rupe comuniunea cu pseudo-episcopii ecumeniști, nu-l pomenește nici pe el (în sensul că nu are comuniune nici cu IPS-a sa).

Consider că menținerea nepomenirii este corectă în acest caz, dar motivul corect ar trebui să fie cel menționat mai sus.

 

12 gânduri despre „lnteresant! Pr. Efrem de la Schitul Mestecăniș (din gruparea Sava-Staicu) spune că arhiepiscopul Calinic Botoșăneanul de la Suceava are mărturisire ortodoxă și nu l-a caterisit pentru nepomenire. Aceeași mărturisire ortodoxă spune că o are și IPS Teodosie la Tomisului

  1. Si ereticul Teofan Savu se prefacea, dupa sinod, ca e ortodox, deci nu va repeziti asa imbujorati si emotionati. Pana una-alta tot eretici sunt acei pseudo-episcopi, caci au ales comuniunea cu ereticii, comuniunea cu Hristos si dogmele Lui nu le place.
    Echilibrismul unor antiecumenisti inseamna doar caldicel, care-i mai rău decat rece sau fierbinte.

    Apreciat de 1 persoană

  2. Da, „epscopii” nostrii care au semnat in Creta sunt de fapt mireni…numai au nici o treaba cu Adevarul…Faptul ca din cand in cand cate unul mai are ceva remuscari si incearca sa iasa din rand nu produce efect…Sau poate e doar o manevra si iesitul asta din rand? Ca in felul asta sa se mai descopere si cei putini ramasi in Adevar si sitemul sa ii poata „vedea”

    Apreciat de 1 persoană

  3. Danielvla
    As încerca o paralelă între cele scrise de dvs. și cele exprimate de Păr. Theodoros Zisis, care are un profund cuget ortodox.Acesta spune către episcopul dânsului că dacă ar continua să-l pomenească, ar înseamna să mărturisească că are credinţă identică cu a episcopului.De ce? Pt. că aceasta este noima comuniunii, acesta este rezultatul ei. Deci cine spune asta? Un preot cu cuget ortodox! Ce spune? Că prin comuniune/pomenire, un preot cu cuget ortodox ar marturisi aceeași credință cu un episcop ecumenist ,dacă l-ar pomeni/dacă ar fi în comuniune cu el.
    De ce afirmă așa?
    Pt.că așa învață Biserica.
    Sfântul Maxim Mărturisitorul de exemplu, care exprimă învăţătura Bisericii,spune: ,, comuniunea este condiţionată în mod absolut de mărturisirea aceleiași credinţe”.

    Dar,revenind la Păr. Theodoros Zisis, care are un profund cuget ortodox, ce spune acesta? Că dânsul,care are cuget ortodox, dacă și-ar pomeni episcopul, adică dacă ar fi în comuniune cu el,ar înseamna să mărturisească că are credinţă identică cu a episcopului ecumenist/că mărturisește aceeași credință cu el . Cine spune? Un preot cu cuget ortodox! De ce afirmă așa? Pt. că asta reprezintă comuniunea,acesta este efectul ei/rezultatul ei.
    De ce? Pt.că așa învață Biserica: nu te poţi ruga cu cineva care mărturisește altceva,decât dacă accepţi că ai aceeași credință cu el,adică, că mărturisești aceeași credință cu el.
    Dacă pt. Păr. Theodoros Zisis este valabilă această învăţătură,pt.Păr. Episcop Calinic nu e valabilă?
    Dacă dânsul este în comuniune cu episcopii semnatari în Creta, nu mărturisește aceeași credință cu ei, chiar dacă are cuget ortodox? Păr. Theodoros Zisis spune că da!Adică prin pomenire /comuniune mărturisești aceeași credință împreună cu cel cu care ești în comuniune, chiar dacă ai cuget ortodox!
    Iar Biserica spune că nu poţi fi în comuniune decât cu cel care are credinţă identică cu a ta/cu cel care mărturisește aceeași credință adică.
    Nu am scris aceste lucruri ca să acuz pe cineva…,nu judec pe nimeni…,iar numele pe care le-am pomenit,le-am pomenit în scopul de a argumenta cele afirmate, nu de a judeca pe cineva…
    Cinste acestor episcopi ortodocși, care au cuget dreptslăvitor,dar oare dânșii nu trebuie să se îngrădească de erezie, să se dezică de ea, să mărturisească adevărul? Pt. dânșii nu e valabilă învăţătura Bisericii referitoare la comuniunea cu cei care au altă mărturisire decât Sfinții Apostoli,Sfintele Sinoade,Sfinții Părinți?!
    Aici nu e vorba de principiul vaselor comunicante în sensul că dacă te rogi cu cel caterisit/afurisit,caterisit/afurisit ești și tu,ci de întinarea cu erezia,părtășia la ea,participarea la ea,cum bine spune Păr. Theodoros Zisis: prin pomenirea/comuniunea cu un ecumenist, mărturisești aceeași credință ca și el,indiferent de cugetul tău…Cine sau ce anume te pune în această ipostază? Comuniunea pe care o săvârșești,căci ea mărturisește despre unire,ea descoperă/arată credinţa pe care o mărturisește cineva. Pomul se cunoaște după roade,omul după fapte. Comuniunea este o faptă.Ea indică credința mărturisită de cineva,indiferent de cugetul lui,după cum afirmă Păr. Theodoros Zisis.
    Vorbesc de aceste lucruri în contextul post Creta,când erezia este legiferată,aprobată sinodal!

    Apreciază

        • Grupare sunteți dv,au trecut atâția ani și încă nu știți cum stați sub episcopatul lui Msc și la fel ca și maestrul dv,mai atacați, mai rastalmaciti, trebuie sa scrieți ceva ,dacă aveți site…suntem aproape la sfârșit de veacuri,vedeți ce se întâmplă, dar tot cu bârfe ,minciuni și mâncătorii va ocupați. .ce sa înțeleagă un ortodox sincer dar neștiutor din balmajeala ce ades publicați? !Dar nu va pasă ca smințiți, nu?treaba lui,fiecare sa înțeleagă ce vrea…greu,d le danielvla,transmiteți șefului multa sănătate. ..

          Apreciază

        • Teodor,
          Vad ca tii neaparat sa te incadrezi in categoria celui ce comenteaza mai sus.
          Unde am scris eu barfe? Dar minciuni?
          „Mancatorii” profereaza in spatiul virtual si in spatiul public sefii dvs. Sa ne aducem aminte cum unii blestemau in batjocura credinciosii? Sa ne aducem aminte cum ii numeau pe ceilalti ba eretici, ba ortodocsi (a se vedea aticolul> https://danielvla.wordpress.com/2018/03/12/gura-preotului-ingradit-de-erezie-adevar-graieste-fara-sa-vrea/)
          Alta data, acelasi preot Ciprian Staicu a spus ceva de 40 de milioane de ortodocsi in Ucraina. Pai mai nainte si pe astia ii facea eretici?
          Si vrei sa mai caut si alte „balmajeli„ ale mentorilor vostri?
          Vrei sa caut conferintele in care monahul Sava Lavriotul recomanda sa nu se aplice teoria vaselor comunicante ca mai apoi sa se intoarca la 180 de grade si sa promoveze tocmai aceasta teorie? Vrei sa ma apuc sa va critic ciudata formula de pomenire, pe care v-a schimbat-o tot Sava de cateva ori?
          Te deranjeaza ca v-am zis grupare? Pai sunteti o grupare ce va intitulati singurii ortodocsi.
          Pe cine smintesc? Pe ortodoxul simplu? Pai acela nu intelege ce este teoria vaselor comunicante.
          Dar poate va smintiti domniile voastre, ca vad ca deveniti frustrati ori de cate ori vine vorba de „gruparea” din care faceti parte.
          Daca ai fi citit mai cu obiectivitate ai fi vazut ca nici macar nu l-am atacat pe pr Efrem. Nu l-am facut neortodox sau schismatic, ci pur si simplu am criticat un punct de vedere. Ba chiar am mentionat ca e bine ca mentine intreruperea pomenirii.
          Si inca ceva, MSC nu e seful meu!
          Faptul ca avem viziuni asemanatoare nu inseamna ca el mi-a dictat mie ce sa gandesc. Ti se pare ca e imposibil ca doi oameni, sau mai multi, sa gandeasca asemanator (nu total identic, caci de cateva ori l-am criticat si eu), sa ajunga la concluzii asemanatoare? Uita-te injur. Dumneata cum te asemeni in gandire cu altii?

          Apreciază

  4. Păcat că dialogul degenerează adesea în atitudini din acestea exclusiviste…, în loc să constituie o dezbatere constructivă,lămuritoare ,dacă se poate…
    Suntem fraţi în Hristos Domnul ,membrii aceleași Biserici,dezbinată de înșiși ierarhii și preoţii ei…
    Pe mine m-ar interesa un aspect:
    este oare posibil ca ierarhii și preoţii Bisericii să tragă turma după ei în iad?
    Să o ducă după ei în iad/ erezie? Să o despartă de comuniunea cu Biserica (Biserica, ca Trup al lui Hristos,nu ca instituţie/nu ca formă instituțională),adică de comuniunea cu Hristos Domnul,de comuniunea cu Sfinții Lui,de comuniunea cu mărturisirea lor de credință…,să-i despartă de glasurile și expresiile Sfinților Părinți?
    Istoria ne arată că da. Este posibil. Neamuri întregi au căzut în mod tragic în erezie.Oameni simpli,nevinovaţi,au fost atrași în erezie,au fost despărţiţi de Biserică/au căzut sub anatemă/au pierdut legătura /comuniunea cu Biserica/cu Hristos Domnul,cu Sfinții Lui,atrași fiind în această cursă,atrași în erezie de înșiși păstorii lor. Fără voinţa lor,fără înţelegerea lor,indiferent de cugetul lor. …,bizuindu-se pe mai marii lor…,urmându-le lor,stând în unire cu ei. Vedem asta f. clar în istorie. Sunt lucruri de netăgăduit.
    Consecințele căderii s-au răsfrânt și asupra turmei neștiutoare,asupra oamenilor simpli,neinstruiţi,nelămuriţi în ale teologiei.
    În această cădere a lor ,nu a contat cugetul lor,mărturisirea lor personală…
    Dar ce a contat?
    A contat comuniunea…,apartenența lor la o grupare/,,Biserică” ce și-a însușit o altă mărturisire de credință decât cea a Bisericii apostolice. A contat legătura/unirea/comuniunea cu schismaticii din Biserică, care despărţindu-se de Hristos Domnul,de Adevăr,au târât în această schismă, împreună cu ei ,și turma următoare lor.I-au atras în căderea lor și pe cei aflaţi în comuniune cu ei,indiferent de cugetul acestora din urmă…
    Păstorii au tras turma după ei în erezie. Popoare întregi.
    Nu i-a întrebat nimeni pe oameni de cugetul lor,de credința lor, ci aceștia,pt. păcatele/rătăcirea mai marilor lor,au fost atrași ei înșiși în erezie .
    Este oare posibil?
    Priviţi în istorie…
    Sau …să luăm aminte:
    Părintele Arsenie Boca:
    ,,…ecumenismul?Erezia tuturor ereziilor.CĂDEREA BISERICII PRIN SLUJITORII EI… .Înapoi la Sfânta Tradiţie,la Dogmele și Canoanele Sfinților Părinți…,altfel la iad cu arhierei cu tot.Ferească Dumnezeu!”.
    Părintele Arsenie Papacioc:,, una e să mori ortodox,alta ecumenist vândut…”.
    Acuma,o întrebare legitimă:cei aflaţi în comuniune cu ecumeniștii (după Creta 2016,când ecumenismul a fost instituționalizat /legiferat),se găsesc în tabăra lor sau nu?Sunt uniţi cu ei sau nu? Când ești unit cu ecumeniștii, când ești în comuniune cu ei, când mărturisești aceeași credință cu ei,ești și tu ca ei sau nu?Ești membru al aceleași grupări sau nu?
    Nu învinovăţesc pe nimeni…,nu judec pe cineva… .
    Am scris aceste lucruri ca pe un îndemn la reflecţie sau împreună reflecţie.
    Mă iertaţi!
    Dumnezeu să ne ajute!

    Apreciază

    • De ce ai nevoie de lamuriri daca pretinzi ca stii cum stau lucrurile?
      Am vrut sa iti raspund, dar n-am avut suficient timp pentru si nici starea necesara sa scriu un comentariu mai complex.
      O sa revin cu un comentariu.

      Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s