Pr. Ieronim Cozma despre vizita ereticului papă în România

Deși părintele Ieronim a îmbrățișat oarecum poziția semischismatică a monahului Sava Lavriotul, postez această predică pentru mesajul ei eficient. 

 

9 gânduri despre „Pr. Ieronim Cozma despre vizita ereticului papă în România

  1. Parcă pe acest site am mai atras atenția asupra faptului că nu există semischismatic sau semieretic. Și nici poziție semischismatica nu exista. Pentru ca nu există și semiminciuna. Sau e schismatic sau nu. Că o idee, o frază, o propoziție dintr-un anume text e eretica sau schismatică e una, dar sa zici că un text sau o poziție e semischismatica, e cu totul altceva. Se poate zice însă că textul cuprinde una sau mai multe idei schismatice. Trebuie clar delimitat ce e schismatic și ce nu. Fără ambiguități.
    P.S.: Nu caut nod în papură și nici bârnă din ochii celuilalt. Totodată, deși nu accept fără rezerve toate ideile lui gheron Sava, mi se pare că acesta, (chiar daca în opinia mea mi se pare că mai bâjbâie uneori) e cel care încearcă să țină linia Sf. Părinți fără compromisuri. Dacă în materie de păcate, exista pogoraminte și iconomii pentru slăbiciunea multora din noi, in schimb, în materie de credință nu pot exista pogoraminte. Fie chiar și împreună-slujirea (fără a mai vorbii de celelalte) cu unii preoți care nu s-au îngrădit de erezie dar mărturisesc împotriva sinodului din Creta.

    Apreciază

    • Ai atras atentia sau incerci sa imi impui mie ce sa zic?
      Daca nu ar fi existat pogoraminte pana acum, multi dintre noi nu am fi botezati. Ar fi existat atatea conflicte si probabil tot atatea schisme grupari schismatice.
      Pentru pacea Bisericii se pot aplica si pogoraminte.

      Apreciază

      • Nu doresc și nu vreau să îți impun ce sa zici și ce să faci pe blogul tau. Dar folosirea cuvântului semischismatic e absurda și e falsa. Caută în istoria Bisericii dacă au existat semieretic sau semischismatici. Au existat semiarieni sau alti eretici. Dar acolo era vorba (semiarieni) de unele idei care avea obârșia in arianism).
        Nu îți impun ceea ce zici, doresc sa conștientizezi greșeala făcută. Din punctul meu de vedere, as fi folosit cuvântul schismatic in textul de mai sus decât semischismatic.( deoarece aceasta este percepția celorlalți față de cei care susțin în totalitate sau in marea majoritate ideile monahului Sava).
        Iar ca sa nu consideri că eu caut zanzanie, las la o parte partea cu pogoramintele. Desi și eu sunt pt pogoraminte. Și ce ai zis tu e in parte adevarat. Adică e mai mare Pacea ca dreptatea (noastră, personala). Dar nu se pot aplica pogoraminte în materie de credință doar pentru a fi pace în Biserică. Pentru că astfel se ajunge la erezie.
        Să luăm cazul botezului. Se pot aplica pogoraminte temporare din anumite motive și pentru anumite situații ( vezi botezul cu nisip sau țărână, cel făcut de părinți sau alți creștini) dar acelea au tot timpul un caracter local, temporar, motivat și bine definit. Ca și canonul celor care nu aveau voie sa se împărtășească decât pe patul morții, dar în vreme de război sau prigoane primeau dezlegare a se împărtăși cu Trupul și Sângele Mântuitorului. In schimb, dacă dacă cineva învata sau susține că nu toate canoanele trebuie ținute, sau că unele canoane nu mai trebuie ținute pentru că nu mai sunt actuale (sau o grămadă de alte motive), sau că nu sunt obligatorii cele legate de credință sau intreruperea pomenirii, înseamnă că se află în erezie. Pentru că unul că acesta face lege din excepție și excepție din lege.
        Iertare de lungimea textului și poate de unele idei puse anapoda. Nu e nivoie nici să aprobi comentariul, dacă tu nu vrei, pt că până la urmă e blogul tau.
        Doamne ajuta și mântuire ție și familiei. Hristos a Înviat!

        Apreciază

      • Bogdan Ioan
        Am folosit termenul semischismatic intrucat schismatic ar fi insemnat ca deja au o ierarhie separata. Daca i-as declara schismatici ar insemna ca ii condamn cu totul la iad. Adica, din punct de vedere personal, eu as fi spus despre ei ca nu se mantuiesc, nu numai ei, dar si cei cei merg la slujbele lor.
        Un schismatic, neaga harul in Biserica si se rupe total creandu-si o ierarhie separata.
        Ei nu au facut inca astea. Afirma doar ca restul pomenitorilor sunt eretici si aplica teoria vaselor comunicante cam pentru toata lumea, ceea ce inseamna primul pas spre nerecunoasterea nici unei ierarhii ortodoxe din lume.
        Din punctul meu de vedere sunt cu un picior in schisma. Nu indeplinesc inca toate criteriile pentru a fi numiti cu totul schismatici. Poate gresesc, poate sunt totalmente schismatici. Eu inca ii numesc semi.
        Monahul Sava nu tine linia Sfintilor Parinti. El sare calul. Afirma ceva cu totul nedrept – ca toti sunt eretici ecumenisti prin intercomuniune, nu prin convingere. Ori vedem ca au existat Sfinti in istoria Biserici care au aplicat iconomia/pogoramantul ramanand in comuniune cu unii care erau in comuniune cu alti eretici, inca necondamnati sinodal, nominal (a se vedea Sf Chiril al Alexandriei ce era in comuniune cu cei ce-l pomeneau pe ereticul Teodor de Mopsuiestia).
        Monahul Sava e nedrept si absurd. Daca era dupa el noi am fi fost poate nebotezati acum. Si ar fi existat o multitudine de grupari schismatice care s-ar fi rupt de Biserica tocmai pt ca unii s-ar fi grabit sa taie in carne vie acolo unde se mai putea ingadui cate ceva.
        Daca as spune ca cei din gruparea lui sunt cu totul schismatici ar trebui sa afirm si ca la slujbele lor nu exista Har. Ceea ce inca nu pot sa afirm.

        Apreciază

        • Atunci schimba cuvântul. Dar semischismatic nu exista ca și cuvânt. Eventual tendințe schismatice sau promovare de idei schismatice. Așa cum nu exista semiminciuna sau semiadevar nu exista nici semieretic sau semischismatic. Eu mă leg de termenul, cuvântul folosit. Dacă nu mă crezi, caută și vezi că nu există asemenea cuvânt.

          Apreciază

    • Niciunul draga!
      Si tata care a fost bolnav câțiva ani, permanent i-am scos adeverința în loc de card. Si a fost si prin spitale. Si soacra mea bolnavă tot adeverința îi scoatem.
      Dar nu trebuie sa ma laud cu asta.
      Eu nu sunt de acord cu cei care spun că cei care iau cardul nu se mantuiesc. Si asta e prostie!
      Pe de altă parte m-am mai certat cu doctori sau pe la farmacii cu cei care erau permanent pe buze cu : cardul, cardul.

      Apreciază

Lasă un comentariu